Klaar voor vertrek - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Klaar voor vertrek - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Klaar voor vertrek

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Maart 2014 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Nog een paar dagen en dan is het zo ver, zaterdagochtend om 7.40u zit ik in het vliegtuig op weg naar Managua in Nicaragua. Wout is zo'n 6 weken geleden vertrokken, dus dan zullen we elkaar eindelijk weer zien :-).

Voor degene die nog niet geheel op de hoogte zijn:
Wout is vorige maand naar Nicaragua vertrokken om 4 maanden vrijwilligerswerk te doen. Hij zal zo'n 3 maanden aan het werk zijn in Puerto Cabezaz waar ik het team vanaf zaterdag voor 7 weken ga versterken.

Wout en ik zetten ons in voor Stichting SamenScholen. Deze stichting helpt met de wederopbouw van scholen die door orkanen zijn verwoest.
Ze doen dit in samenwerking met de lokale bevolking, ze doen dit ook op zo'n manier dat de lokale bevolking niet afhankelijk wordt van hulp, maar juist zelfredzamer. Zo zijn er 3 teams werkzaam. Het eerste team bouwt de scholen samen met vrijwilligers uit de buurt. Het team leert de vrijwilligers hoe ze een school moeten bouwen, en laat ze dit dan ook zelf doen. Het tweede team is het kennisoverdrachtteam, deze geven trainingen aan de lokale bevolking waar ze uitleg geven over het bouwen. Mochten er dan in de toekomst reparaties nodig zijn, dan heeft de bevolking de kennis die zelf uit te voeren.

Het derde team, waar ik ook lid van ben, is het educatieteam.
Het educatieteam (met nog Wout, Johanna en Brenda) is aan de slag met de docenten op de lokale scholen. Deze docenten hebben de basiskennis om goed les te geven, maar missen hierin nog veel materialen. Er zijn weinig schriftjes of ander lesmateriaal dat ze kunnen gebruiken. Dit resulteert in veel 1-richtingsverkeer in de klas. De docent vertelt en de leerlingen praten na.

Ons doel is om ook deze docenten zelfredzamer te maken. De eerste paar trainingen waren er op gericht om de docenten te leren kennen en erachter te komen waar de behoefte ligt van de docenten. Daarnaast is er meteen een begin gemaakt om de docenten zelf te laten nadenken. Wij reiken ze dus geen pasklare antwoorden aan, maar begeleiden ze om zelf de antwoorden te zoeken. De vorige training is er een lijst gemaakt door de docenten met de materialen waar ze behoefte aan hebben. De docenten hebben dit onderling besproken en zo is er een top 10 uit gekomen. De komende training laten we de docenten zelf de materialen bedenken + maken. Zo is er behoefte aan klokken in de klas. Komende week gaat een groepje docenten samen brainstormen hoe ze een klok kunnen maken en op wat voor manier ze die klokken kunnen verwerken in hun lessen. Het educatieteam begeleidt de docenten in dit proces. Tegelijkertijd proberen wij de docenten inzicht te geven in een andere manier van lesgeven. Dus niet alles frontaal uitleggen, maar de leerlingen ook met hun handen laten werken, zelf laten nadenken en laten overleggen met elkaar. Op die manier blijft de lesstof bij leerlingen veel beter hangen dan wanneer ze de lesstof alleen maar overschrijven of nazeggen.

Dit is dus een hele uitdaging, omdat je de docenten toch een andere manier van denken moet proberen bij te brengen. Gelukkig zijn de docenten erg enthousiast en leergierig.

Ik heb er dus erg veel zin in om de komende 7 weken live aanwezig te zijn, in plaats van alleen maar via Skype ideeën te kunnen aandragen :-).

De komende paar dagen staan in het teken van de laatste spulletjes kopen, tas inpakken, huis nog wat opruimen en vooral heel veel zin te hebben om nu eindelijk te gaan!

Vanuit Nicaragua zal ik jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden van het wel en wee van ons project.

Voor wie nog wat meer informatie wil, kijk vooral nog even op:

http://project2014nicaragua.alvarum.com/woutvanhaasterenkimvandendungen (waar ook sponsorgeld wordt ingezameld voor de bouw van de school + aanschaf materiaal)

of op:

http://samenscholen.blogspot.nl/ voor blogs + filmpjes van de andere teams.

Er is namelijk ook een filmploeg mee die regelmatig updates op die site plaatst.

Tot schrijfs, liefs Kim.

• 10 Maart 2014 - 21:46

Wout Van Haasteren:

Leuk, heb er zin in ;)

• 10 Maart 2014 - 23:13

Jessica:

Heel veel plezier en succes maar jou kennende komt dat zeker goed ;)

• 10 Maart 2014 - 23:32

Joepbelien:

Wat geweldig dat jullie weer de wijde wereld in zijn getrokken!--- waarschijnlijk om die weer een beetje te verbeteren... een beetje afgunstig ben ik wel -- ik zal jullie verhalen aandachtig lezen en hier en daar reageren Good Luck...

• 11 Maart 2014 - 08:04

Berndien:

Veel plezier! En succes met het educatieproject!

• 11 Maart 2014 - 19:32

Yvonne:

Heel veel plezier en succes!! En geniet vooral van elkaar!

• 20 Maart 2014 - 14:29

Maikel:

Hallo Kim, ik was even benieuwd hoe je het zou hebben? Geniet nog de komende tijd:) ik ben jaloers hoor;):) gr, Maikel