Eerste week - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 Maart 2014 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Er is alweer een week voorbij, en wat hebben we alweer een hoop gedaan!

Vorige week zaterdagavond aangekomen. Na een lange vermoeiende reis, heerlijk Wout in de armen gevlogen :D. Naar ons hotelletje toe, lekker gegeten en toen gauw gaan slapen. Het tijdsverschil valt wel zwaar, was voor mij alweer 5 uur 's nachts toen ik aankwam, maar hier was het maar 22.00u..
Zondagochtend weer op tijd eruit, om half 11 moesten we onze vlucht hebben naar Puerta Cabezas. Dit gaat met een klein vliegtuigje, waar maximaal 50 mensen in kunnen denk ik.
Na de landing naar het huis, lekker geluncht en daarna even een rondje door de stad gefietst om de boel een beetje te verkennen. Gezien de warmte hebben we het rondje kort gehouden en daarna meteen lekker naar het strand. Daar lagen al wat andere mensen van de groep, dus gezellig even bijgekletst en heerlijk gezwommen in de zee.
's Avonds op tijd naar bed, de jetlag was nog wel voelbaar, en maandag op tijd eruit. Eerste dagje aan het werk. Gezamenlijk de afgelopen week nog even doorgesproken en een plan gemaakt voor de week. Ook hebben we deze dag ons plan voor de training van donderdag op papier gezet.
Iedere donderdag geven we in de middag een training aan de docenten. De basisschool heeft officieel van 7.15 tot 12.00u les (officieel ja, meestal is het 7.45u totdat de meeste lessen begonnen zijn en zijn ze rond 11.30/11.45u meestal alweer gestopt). Op donderdag krijgen de docenten om 12.30u een lunch op de bouw, waarna we om 13.00u met de training beginnen. Deze week ging de training over de materialen die ze vorige week gemaakt hebben. Ze hebben toen zelf klokken, geodriehoeken + geometrische vormen gemaakt. Voor deze week hadden ze de opdracht om een lesje te bedenken met die zelfgemaakte materialen. Het was natuurlijk wel spannend of de docenten ook daadwerkelijk een lesje zouden voorbereiden!
Dinsdagochtend ben ik voor het eerst het schooltje gaan bezoeken. Wout stelde mij voor aan de directrice, hij legde haar uit dat ik in Nederland werk met kinderen met een verstandelijke beperking die problemen hebben. Die ochtend was ik rustig aan het rondwandelen in het gebouw. Ze hebben les in een gebouw dat normaal dienst doet als kerk, maar waar nu schoolbankjes etc staan totdat de bouw van hun eigen school klaar is. Johanna en Wout waren ieder bij een klasje gaan zitten en ik keek even rond bij verschillende klassen. De directrice was er ook en begon mij ineens voor te stellen bij alle klassen. Mijn Spaans is nog niet heel goed, maar begrijpen gaat redelijk. Toen ze mij begon voor te stellen, begon ik al vrij snel verbaasd te kijken, 'zei ze dat nou echt...'?? En toen ik bij de klas waar Johanna zat werd voorgesteld heb ik even gauw Johanna om een vertaling gevraagd. En ja, wat ze ze,i nadat ze mijn naam had gezegd en verteld had dat ik bij de anderen in het team zat, was: 'If you have any problems, you can go to Kim. That is her job in Holland. You can ask Wout to translate.' Uhmmm..... dat was nou niet geheel de bedoeling....
Deze ochtend heb ik een hele hoop gezien, sommige docenten die echt wel hele goede lessen hadden, anderen die kinderen voornamelijk van het bord lieten overschrijven en verder niet veel deden.
We hebben ook aan de docenten gevraagd of ze lesjes hebben voorbereid, en het deed ons genoegen te horen dat veel docenten daadwerkelijk een idee in gedachten hadden! Dus we hoefden niet te veel tijd te steken in het bedenken van plan B, wat te doen als er straks geen docent is die iets heeft voorbereid. Dinsdagmiddag onze training wat verder uitgewerkt. We willen de lesjes die de docenten geven gaan nabespreken en ze zelf laten bedenken op welke manier ze die lessen interactiever kunnen maken.
Hiervoor hebben we de docenten al uitgelegd, dat kinderen beter leren als ze de leerstof op meerdere manieren krijgen aangeboden, dus niet alleen maar horen, maar ook zien, en ermee werken/oefenen.

Woensdagochtend weer vroeg mijn bed uit, omdat ik weer op de school ging kijken, maar nu bij de kleuters. Wanneer wij naar de school gaan kijken rijden we vaak met de truck mee, waar het bouwteam mee naar de school wordt gebracht. Deze truck vertrekt om 6.30 u, dus dat is altijd vroeg opstaan. Op de bouw wordt er dan koffie en een tortilla uitgedeeld (lijkt meer op een soort koek, gefrituurde deeg). Waarna wij rond 7.15u richting de tijdelijke school wandelen. Een heel interessante les bijgewoond bij de kleuters, hier ook meteen weer wat spaans bijgeleerd :).
De docenten hadden een erg leuk lesje met geometrische vormen, en hadden hier ook zelf materiaal voor gemaakt. Na de les stelden we de docenten nog wat vragen. Zo vroegen we ook wat ze met de materialen deden die ze nu gemaakt hadden. Tot onze verbazing werd dat gewoon weggegooid. Toen we vroegen wat voor les ze het jaar daarop gingen geven vertelden ze dat ze dat dan weer opnieuw bedachten. Gevraagd waarom ze de lesideeën van dit jaar niet gewoon in een map bewaren zodat ze volgend jaar wat extra ideeën hebben (een hulpvraag van de docenten was meer lesideeën te krijgen). Dat was wel even een eyeopener voor ze, hadden ze zelf nog niet aan gedacht. Dus misschien dat we dat nog in een training verwerken.
Al met al weer een erg interessante ochtend gehad!

In de middag de training verder uitgewerkt + puntjes op de i. En donderdagochtend de laatste spulletjes kopen voor de training en toen was het zover. Aangezien mijn spaans niet zoveel waard is, was onze projectcoördinator ook mee om voor mij het een en ander te vertalen. De eerste docent die aan de beurt was vond het nog wat spannend, maar de tweede kon niet wachten en begon halverwerge de nabespreking van de eerste les haar lesje te geven. Erg grappig om te zien. Toen de lesjes nabesproken waren even een korte pauze, en na de pauze nog 3 lesjes besproken. De docenten dachten actief mee, en konden ook goede alternatieven bedenken om een les interactiever te maken. Aan het eind van de training hebben we met de docenten afgesproken dat wij de komende weken veel lessen bij hun in de klas zullen bijwonen zodat we ook dan de lessen kunnen nabespreken en interactiever kunnen maken.
Een erg geslaagde training dus, was ook erg leuk om te zien!

Vrijdagochtend weer vroeg eruit om onze woorden in daden om te zetten. Brenda en ik gingen met Inge (onze projectcoördinator en tevens onze tolk ;-) ) naar de school om daar de lessen bij te wonen en deze na te bespreken. We zagen een paar erg leuke lesjes, 1 docent was de les die we donderdag hadden besproken in haar klas aan het uitvoeren, en zag er erg leuk uit. Ze paste ook de tips toe die ze had gekregen, dus dat was echt super. Een andere docent vindt het wat moeilijker om zijn klas rustig te houden, hij praat erg zacht waardoor de helft van de klas hem niet goed kan verstaan. Ook met hem de les wat nabesproken en wat ideeën uitgewisseld, maar dat vond hij nog wel lastig. Terwijl een andere docent die een aardrijkskunde les uit het boek een beetje voorlas, meteen bedacht dat ze de kaart ook op het bord had kunnen tekenen toen we met haar evalueerden. Toen was ik nog even in het andere gebouwtje gaan kijken bij een andere docent. Ik ben begonnen in een poging om met hem in het spaans de les na te bespreken, maar zelfs met woordenboek, handen + voeten was er amper een beginnen aan. Dus erg blij toen Inge zich bij me voegde zodat zij het even in fatsoenlijk spaans kon uitleggen...

Wout en Johanna hadden de vrijdagochtend gebruikt om de training van de afgelopen donderdag uit te werken voor de docenten (zij krijgen altijd een soort handleiding van de training). En in de middag hebben we een plan gemaakt voor volgende week.
Om half 5 hebben we er een eind aan gebreid, aangezien het tijd was voor de vrijdagmiddag borrel! Heerlijk naar een tentje aan de kust geweest, prachtig uitzicht over de zee en over de haven van Puerto Cabezas. Die haven is letterlijk een houten steigertje en meer niet... :-D.

's Avonds gezellig met de groep wat spelletjes gespeeld. Wout is toen nog even uitgegaan met de rest van de groep, ik was te moe, was een lange week geweest, en de laatste beetjes jetlag moesten er nog uitgeslapen worden. En aangezien we zaterdag om half 9 hadden afgesproken om lekker te gaan fietsen, vond ik het om half 1 wel welletjes en ben ik mijn bed ingedoken.
Zaterdag weer op tijd eruit, en op de fiets naar een klein dorpje zo'n 20 km verderop. Was een klein, maar mooi dorpje. En gelukkig hadden ze een winkeltje, aangezien ons drinken op de heenweg al op was...
Daarna even lekker aan een riviertje gelegen, gezwommen en wat gekke foto's gemaakt. Terug in Puerto nog een heerlijk ijsje gegeten en daarna lekker thuis onder de douche. 's Avonds een afscheidfeest van een groep Noorse dames waar onze groep de afgelopen weken regelmatig mee optrok. Gezellig feestje met lekker eten. Er was ook een Noors meisje jarig, dus een pinata kan natuurlijk niet ontbreken. De Noorse meid een blinddoek om, een paar keer flink ronddraaien, stok in de handen en mikken op de pinata maar die door iemand anders af en toe omhoog werd getrokken zodat ze mis sloeg. Na een tijdje dan toch die pinata kapot geslagen, waarna de Nicaraguaanse volwassenen op het snoep afdoken alsof het briefjes van 100 dollar waren! Graaien dat ze deden, alles in hun zakken/ bekers etc. Erg grappig om te zien.
Daarna nog even de disco in, we stonden nog in de rij toen we de beveiliging een kerel hardhandig de disco uit zagen werken aangezien hij binnen onrust aan het stoken was. Toen wij binnen waren was het daar ook weer rustig en gezellig nog even gedanst.

Vandaag een heerlijk rustig dagje, lekker uitgeslapen. Een verlate brunch gemaakt en in de middag naar een verjaardag. Het zoontje van onze kokkin was 6 jaar geworden en wij waren uitgenodigd voor zijn feestje. Ook hier weer een pinata, wat een lol hadden die kinderen. Erg leuk om te zien. Wout en ik hebben daarna met de kinderen nog wat gespringtouwd, en touwtje trekken kan dan natuurlijk ook niet ontbreken!
Was een erg gezellig feestje. Leuk om eens mee te maken.
Nu genieten van een heerlijk rustig avondje, om morgen weer vol aan de bak te gaan.

Kortom een leuke en actieve week achter de rug!
Ik ga zo proberen nog wat foto's online + op facebook te plaatsen!

xxx Kim

  • 24 Maart 2014 - 10:03

    Toos:

    Fijn dat de eerste week goed gegaan is. Klinkt heel leuk allemaal.
    Ik zit ook aan de zee maar die nodigt nog niet echt uit tot zwemmen:-)
    Succes verder en geniet ervan!
    Liefs ma

  • 24 Maart 2014 - 11:46

    Jessica:

    Interessant om te lezen hoe de docenten daar te werk gaan. Het lijkt allemaal zo makkelijk en gestructureerd maar er komt toch een heleboel bij kijken waarvan je eigenlijk denkt dat is toch logisch om dat zo te doen ;)
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal

    xxx

  • 24 Maart 2014 - 16:54

    Myrthe:

    Leuk hoor! Fijn dat je jezelf al zo snel nuttig kan maken :)

  • 24 Maart 2014 - 21:15

    Willie Van Den Dungen:

    Klinkt positief. Ga zo door!

  • 03 April 2014 - 12:38

    Toos Van De Mosselaer:

    Leuk hoor om je belevenissen op deze manier te volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 52209

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: