Alweer bijna op de helft - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Alweer bijna op de helft - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Alweer bijna op de helft

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 April 2014 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Hola amigos!

Wat vliegt de tijd hier zeg, ben ik alweer bijna op de helft van mijn verblijf. Wat hebben we weer een hoop gedaan de afgelopen weken!

In mijn tweede week hebben we weer een training voorbereid, dit keer ging de training over de herhaling van de lesjes die ze vorige week zelf hadden gegeven. En daarna gingen we in op het belang van samenwerken van de kinderen. Mooi een onderwerp waarin ik goed thuis ben. Dus erg leuk. Ik had bedacht om de docenten met blinddoeken elkaar te laten leiden, als inleiding op de opdracht. Samen met de tolk (Chino wordt hij genoemd, heet volgens mij officieel Joshua) heb ik dat met een groepje uitgevoerd. Vonden de docenten erg leuk, hebben ontzettend gelachen. Daarna in gegaan op het belang van samenwerken, kinderen met elkaar dingen laten bespreken aan elkaar uit leggen, om het leerrendement te verhogen. Erg interessant allemaal.

Daarna was het alweer weekend. Zaterdagochtend vroeg ons nest uit, om 7 uur werden we opgehaald om een dagje te gaan zeilen. Eenmaal op het strand bleek dat de zee te ruw was, dus dat ging helaas niet door. In plaats daarvan zijn Wout en ik maar lekker in zee gaan zwemmen en om 1 uur zijn we met een groepje naar een honkbal wedstrijd gaan kijken in het plaatselijke stadion. Erg leuk om eens mee te maken. Band speelde keiharde muziek iedere keer dat er door 'ons' team werd gescoord (we hadden allemaal een rode en een witte ballon gekregen, wat dus de kleur was van de thuisclub). 'Wij' hebben uiteindelijk ook gewonnen! :-)
Daarna lekker bij ons thuis gebbqued, en daarna heerlijk gechilled bij het kampvuur dat Wout had gestookt.
Zondag zijn wij met Johanna en Brenda een eind gaan wandelen. Hebben de taxi genomen naar een nabijgelegen dorpje en hebben daar door de omgeving gewandeld. Het weiland was een paar dagen daarvoor afgebrand, zie je niet heel goed, want het gras is allang weer omhoog geschoten, maar desondanks met behoorlijk zwarte voeten thuis gekomen. Dus ons maar heerlijk afgespoeld in de zee. Om daarna thuis heerlijk door Inge en Johanna gemaakte lasagne te eten! Jaja, de weekenden zijn erg zwaar hier ;-).

Daarna weer een week vol aan de slag, de nodige discussies binnen ons team gehad, maar uiteindelijk weer een mooi eindresultaat behaald. Deze training zijn we ingegaan op de spanningsboog van kinderen, en dat het belangrijk is om je les daarop aan te passen. We hebben besproken hoe je regels in ded klas kunt opstellen, wanneer je deze samen met de kinderen opstelt is hun verantwoordelijkheid groter en zullen ze zich er beter aan houden. Tot slot hebben we gesproken over het individuele kind, en dan metname de kinderen die niet mee kunnen komen. Hoe kun je die kinderen het beste helpen.
Tijdens deze training hebben we een drama oefening met de docenten gedaan, en deze heb ik zelfs in het Spaans uitgelegd!
Nou ja, ik heb de uitleg in het Spaans opgelezen, en de docenten begrepen gelukkig beter wat ik zei dan ik ;-).
Mijn Spaans gaat beetje bij beetje vooruit, ik begrijp steeds meer, maar zelf Spaans spreken wil nog niet echt helaas, al gaat dat ook met kleine stapjes vooruit.

Afgelopen weekend hebben we zaterdagmiddag een heerlijk boottochtje gemaakt over een rivier hier in de buurt. Was echt prachtig, heerlijk gerelaxed, mini dorpje bezocht en de meest leuke sprongen vanaf de boot het water in gemaakt.
Zondag moesten we (nou ja, was eigenlijk onze eigen vrijwillige keuze....), om 5 uur ons bed uit. Om 6 uur vertrok onze bus, gingen we samen met Irma onze directrice naar haar familie in haar geboortedorp. Prachtige oude Amerikaanse bus, heerlijk hobbel de hobbel over een zandweg. En daar hoort natuurlijk de welbekende klapband bij. Even met z'n allen wachten, reservebank erop en we kunnen weer door. Even later weer de bus uit, want hij moest een brug over en met alle passagiers erbij was de bus te zwaar voor de brug. Uiteindelijk kwamen we 2,5 uur later dan toch aan. Gezellig bij die familie gezeten , naar de rivier gewandeld en heerlijk geluncht. Om half 1 vroegen we hoe laat e een bus terug gaat, zegt ze ineens dat er helemaal geen bussen terug gaan op zondag dus dat we moeten liften.... Ok, dan maar langs de weg staan om vervoer aan te houden. Kwam vrij snel een auto met laadbak langs, konden we niet allemaal in, dus afscheid genomen van Irma en haar man en dochtertje. Deze auto reed behoorlijk door, vlogen af en toe best wel een eindje omhoog na een hobbel, maar al met al redelijk comfortabel in de laadbak. Tot ook nu weer de band ermee ophield. Hij had helaas al zijn reserveband gebruikt, dus moest op een vriend wachten.
Niet veel later kwam er een bus langs, dus wij daar maar ingestapt. Al kan ik beter zeggen opgestapt, want het was binnen zo vol dat we op het dak zijn gaan zitten, best comfortabel tussen de rijstzakken. Toen we bijna in slaap vielen waren we er alweer. Al met al dus weer een heerlijk weekendje gehad.

Deze week weer vol aan de slag met de een na laatste training. We gaan het hebben over het gebruik van boeken. Hier wordt nogal veel tijd door de leerlingen besteed aan het klakkeloos overschrijven van teksten omdat ze geen eigen boeken hebben. Dus we willen de docenten wat creatiever met de boeken om laten gaan en de lessen eerst laten introduceren zodat de kinderen ook snappen wat ze opschrijven.
Dus nog even hard werken, en gaf vrijdagmiddag genieten van een week welverdiende vakantie!

Verder zijn er nog de dagelijkse beslommeringen, put die leeg is, zodat we geen water hebben en regelmatig bij de overburen twee emmertjes water halen... Internet die uitvalt, dan wel erg lang uit blijft en uiteindelijk ergens een rekening niet betaald is. Knoppen van de douches die kapot gaan tijdens de spaarzame momenten dat er wel water in de put zat (dan hebben we een pomp die aan kan, als die aan wil....). Spullen die verdwijnen, dieven die om 3 uur 'nachts op heterdaad betrapt worden, maar toch nog net kunnen ontsnappen.... Het leven verveelt nog niet hier!

Voor degenen die nog niet weten, we zijn hier met 4 teams. Het bouwteam bouwt (hoe verassend) de nieuwe schoollokalen. Het kennisoverdrachtteam leert de lokale mensen hoe ze orkaanbestendig kunnen bouwen. Het filmteam is bezig met 3 documentaires, maar ook met onze voortgang. Echt super om te zien. Wij zijn als onderwijsteam bezig met het verbeteren van het onderwijssysteem.
Dan heb je nog de vrijwilligercoordinator die zorgt dat alle contacten goed zijn, iedereen prettig kan werken etc. En de projectcoördinator die ervoor zorgt dat alles voor alle projecten goed geregeld is, materiaal kopen, inhoud van trainingen kritisch bekijken en nog veel meer.

Voor nu weer een hoop informatie. Het was dan ook weer ff geleden. Nog 3 dagen werken en dan lekker genieten van onze vakantie. Ik heb er zin in!

Liefs Kim

• 09 April 2014 - 11:11

Yvonne:

Goed bezig Kim! En leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken! Heel veel plezier en geniet lekker van jullie vakantie!

• 09 April 2014 - 18:33

Elly En Rien:

zo maak je heel wat mee, succes met alles

• 09 April 2014 - 21:31

Roos V D Dungen:

hallo Wout en Kim,

Zo, de tijd staat daar niet stil. Eigenlijk zijn jullie daar veel te kort, want er is nog genoeg te doen, als ik dat zo lees.Het is wel altijd zo, wanneer jullie ergens naartoe willen, dan maken jullie altijd wel iets mee onderweg.Nu gaan jullie nog lekker van jullie vrije dagen genieten.
    Dat zal ook wel weer een avontuur zijn. wij wensen jullie nog fijne dagen toe en een goede reis terug.

groetjes Toon en Roos

• 09 April 2014 - 21:44

Anja Smulders:

nou Kim en Wout petje af,! Wat een inzet.!
    Nog heel veel leuke boottochtjes samen ,geniet van alles en tot over....3 weken!

• 11 April 2014 - 21:01

Jessica:

Wat een avonturen weer! Superleuk allemaal