Historische + Politieke geschiedenis(korte versie) - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Historische + Politieke geschiedenis(korte versie) - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Historische + Politieke geschiedenis(korte versie)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 April 2006 | Nederland, Venlo

Historische geschiedenis
In de 15de eeuw werd Ghana voor het eerst gekoloniseerd door Portugal. Er werd veel handel gedreven vanuit de kust van Ghana, vandaar de benaming Goudkust. In de 17de eeuw werden de Engelsen de voornaamste handelaars/slavendrijvers in Ghana. Al was slavenhandel al een bestaand fenomeen in Afrika. Veel Afrikanen stierven in deze tijd door de slavenhandel.

Vanaf 1902 vormde het gehele moderne Ghana, de ‘Gold Coast Colony’, die in handen was van de Britten. Deze kolonie werd geregeerd via het systeem van indirect bestuur, wat betekent dat de traditionele chiefs het lokale bestuur vormden onder supervisie van de koloniale administrator. De Britten zetten het onderwijssysteem op poten, introduceerden Engels als nieuwe taal en gaven het land haar huidige grenzen. Deze grenzen hadden niets te maken met de geschiedenis van het gebied en doorkruisten leefgebieden van verschillende stammen.
Na de Tweede Wereldoorlog ontstond er steeds meer weerstand tegen de kolonisator. Veel Afrikanen vochten voor de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Deze oorlogsveteranen voelden zich bedrogen door de Britse regering, omdat zij haar anti-imperialistische en democratische beloftes introk, die zij had gemaakt toen de vrijwilligers naar het front werden gestuurd. Onder leiding van Dr. Danquah en Dr. Nkrumah werd een campagne voor onafhankelijkheid gestart. Op 6 maart 1957 heeft Ghana het uiteindelijk voor elkaar en zijn ze het eerste onafhankelijke land van Afrika.

Politieke geschiedenis
Vanaf dit moment werd Ghana geregeerd door afwisselend democratische regeringen dan wel door militairen gesteunde coups. De laatste persoon die via een coup aan de macht kwam was Jerry J. Rawlings. Hij leidden van 1982 tot 1992 een militair regime en werd later de democratisch gekozen president. Met zijn NDC (National Democratic Congres) heeft hij tot 2000 geregeerd over Ghana. Rawlings is razend populair en heeft Ghana veel voorspoed gebracht. Toch verliest hij in 2000 de macht, na twee herverkiezingen mag hij zich volgens de grondwet niet meer verkiesbaar stellen. Nu nieuwe regering wordt geleid door John A. Kufuor van de partij NPP (New Patritic Party). Ghana is het eerste land waarin een landsbestuur op democratische wijze de macht overdraagt aan een nieuwe regering. De trots over dit feit wordt nog eens versterkt door het feit dat onlusten en daadwerkelijke spanningen uitblijven. Ghana lijkt op de goede weg, de overzeese contacten worden herstelt en er wordt gestart met een grootschalige privatisering. De economie is echter kwetsbaar en de cedi (ghanese munt) is uiterst zwak. Kufuor heeft na enkele maanden regeren het land HIPC (Highly Indepted Poor Country) verklaard. Dit houdt in dat het land erkent dat zij haar schuldenlast niet meer kan terugbetalen.
De gewelddadige coups en de bloedige militaire schrikbewinden zijn in Ghana zeer beperkt in tegenstelling tot veel andere Afrikaanse landen. Ghanezen zijn uiterst politiek geïnteresseerd.

• 06 April 2006 - 21:44

Janneke:

Heyhey!!

Leuk he zo'n weblog!! Ik ga er ook binnenkort eentje voor mezelf maken voor mijn avonturen uit Zuid Afrika!! Echt heel erg cool!! Dat we elkaar maar goed op de hoogte gaan houden he van de vette sjit die we meemaken!!

Liefs XJAnnekEX

• 13 April 2006 - 11:46

Silvie:

Lief lief lief nichtje :D!!
    Heel veel plezier daar:)!!
    En dan ja, spreek ik je na 10 maanden wel weer!!

Kusje..

• 13 April 2006 - 11:59

Silvie:

Lief lief lief nichtje :D!!
    Heel veel plezier daar:)!!
    En dan ja, spreek ik je na 10 maanden wel weer!!

Kusje..