En weer thuis... - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu En weer thuis... - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

En weer thuis...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Juli 2007 | Nederland, Venlo

Nu is mijn tijd in Ghana toch echt afgelopen... Een erg raar idee, erg wennen hier in Nederland.
Ik zal eerst nog even vertellen over mijn laatste dagen in Accra. We logeerden daar bij twee vrienden die we in Kumasi ontmoet hebben, Kamal en Tofic. Ze namen ons vaak mee uit 's avonds, ergens wat drinken en poolen. Verder hebben we Accra bekeken en nog onze laatste souvenirtjes gekocht.

Zaterdagavond was het dan zover, het definitieve afscheid van Ghana. Dat was weer even een moeilijk moment, heb nog naar mijn familie in Tamale gebeld. Waardoor ik hun natuurlijk weer heel erg begon te missen. Toen afscheid genomen van onze vrienden en het vliegveld binnen gegaan.
Daar hebben we gemerkt dat we iets teveel de Ghanese levensstijl gewend zijn geraakt. We waren rustig op ons gemak bezig. Het vliegtuig vertrok rond half 11, dus rond 10 uur richting de gate lopen leek ons tijd genoeg... We waren wel vergeten dat we eerst nog door de douane moesten waar een hele rij staat... :s. Gelukkig was er een bewaker die ons hielp, we hoefden niet in de rij te wachten, mochten meteen naar het loket. Daar was nog even een probleem met mijn paspoort. De vrouw van de balie kon de laatste stempel niet vinden, en zei dat ik dus al een maand geleden het land uit had moeten zijn. Uiteindelijk mocht ik de juiste stempel aanwijzing en was het goedgekeurd. Door die extra vertraging was ik helemaal laat en moest ik dus het laatste eind rennen! Dan nog de bus in, waarmee we naar het vliegtuig werden gereden. Het voordeel was, dat toen wij in het vliegtuig zaten hij ook meteen opvloog :).

Zonder vertraging zijn we aangekomen in London. Daar over het vliegveld lopen was wel even wennen! Dure producten, niemand die roept Seleminga hello!, of Come and look!.
Dit keer op tijd naar het volgende vliegtuig, waar we nu als eerste inzaten, op naar Brussel.
Daar onze tassen ophalen, die van Jelske was in London blijven hangen. En toen naar buiten, eindelijk na al die tijd mijn ouders weer zien!
Rond half 3 kwamen we thuis, en daar stond een klein verassingscomitee op mij te wachten! Echt geweldig. Oma was er, Hilde en Yassin, Joep, Joke en Misha. Dat was echt een leuk welkom, 's avonds nog wat vrienden over de vloer. En uiteindelijk doodmoe in bed gekropen.

Ondertussen begint het al een beetje te wennen om weer terug te zijn. Nederland is zo ongelooflijk stil in vergelijking met Ghana. Geen roepende kinderen meer, geen kraampjes langs de weg om je eten te kopen, alles gebeurt weer binnen 4 muren...De temperatuur valt gelukkig nog mee, al moet ik 's avonds wel een jas aantrekken. Maar die overgang is nog wel te doen. Ook moet ik weer wennen aan alle apparatuur hier, weer pinnen in de winkel, de hoeveelheid verschillende producten die in de winkel te vinden zijn, ik kijk mijn ogen uit deze dagen!
Maar ik moet zeggen, ik mis Ghana ontzettend! Al mijn vrienden en familie daar, en ik begin ook regelmatig in het Engels te praten... Ik ga gewoon gauw weer terug om iedereen daar weer op te zoeken!!!

Ik wil iedereen bedanken die mijn site de laatste 10 maanden heeft gelezen, ik vond alle reacties erg leuk! Ik zal zo gauw mogelijk nog een bericht plaatsen over het sponsorgeld en wat ermee gebeurd is, en dan mijn laatste foto's!

Liefs Kim

  • 17 Juli 2007 - 20:40

    Diny:

    Dag Kim, Fijn, dat je goed en veilig bent thuis gekomen. Het zal inderdaad wennen zijn. Laat je maar een lekker verwennen!
    Ik heb ontzettend genoten van je verhalen. Ik zal het missen. Jij hebt een prettige schrijfstijl, knap dat je de cultuur, je belevenissen zo goed kunt verwoorden.
    Gerard en ik gaan de komende dagen wandelen in Zuid-Limburg. Heb er zin in.
    Kim, nog een fijne vakantie en tot horens!
    Kom je ook naar het september weekend?
    Lieve groeten, Diny van den Broek.

  • 18 Juli 2007 - 12:28

    Helga:

    Welkom terug in Nederland! Ik mis Ghana ook nog steeds hoor... volgens mij blijft dat nog wel ff....

    groeten Helga

  • 19 Juli 2007 - 13:16

    Han D.:

    Hallo Kim, ben blij te lezen dat je weer veilig en wel thuis bent, wat zal dat wennen zijn. Je hebt 'n heleboel levenservaring opgedaan die je van pas zal komen in de toekomst. Ik denk dat je aan de oude - vertrouwde - luxe hier in Nederland weer snel gewend bent hoor, de was in de machine, de vaat in de machine, een kookplaat die het gewoon altijd doet en naar de winkel waar je gewoon alles kunt krijgen. Maar goed, wat je hebt ervaren en meegemaakt nemen ze je nooit meer af en net wat je zegt, een reden om terug te gaan. Maak er een mooie vakantie van, geniet van de aandacht die je nu even ten deel valt (als je daar even geen zin in hebt dat trek je je maar terug op je kamer..) en dan op naar het 4e studiejaar.
    Heel veel groetjes, Han.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 52233

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: