Terugblik - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 Juni 2007 | Ghana, Tamale

Hoi mensen,

Dit is het laatste bericht vanuit het noorden. Morgenavond om 5 uur ga ik Tamale verlaten en neem ik de bus naar Kumasi. Daar ga ik dan een paar dagen relaxen, Kumasi bekijken en dan door naar Takoradi, East Volta en naar Accra om te vliegen. Heb aan de ene kant zin om te gaan reizen, maar zal mijn vrienden en familie hier ontzettend missen! Heb het zo naar mijn zin hier, regelmatig wat drinken met Richard en wat vrienden, gezellig thuis hangen etc. Afgelopen zaterdag afscheidsfeest gehad, was echt ontzettend gezellig. Heb het ontzettend naar mijn zin gehad, maar een echt afscheid was het nog niet omdat ik iedereen nog zal zien. Dus dat wordt vanavond en morgen! snik snik
Nog even een terugblik over mijn 10 maanden hier in Tamale.

Er zijn zoveel verschillen tussen Ghana en Nederland, zoveel dingen waar je aan moet wennen. Ten eerste heb je hier natuurlijk de armoede. Bolle buikjes van het eenzijdige eten, magere kinderen, kinderen van 10 die even groot zijn als onze kinderen van 6-7... En ga zo maar door. Soms erg moeilijk om te zien, maar ze allemaal helpen gaat jammer genoeg ook niet!

Zo zijn er mensen die bruin water drinken, of 2 uur moeten lopen om water te krijgen. En dan met een bak van ik weet niet hoeveel liter op hun hoofd lopen!! De laatste tijd wordt dat alleen maar erger. Het regenseizoen is begonnen, maar het regent hier nauwelijks. Dit heeft ook als gevolg dat alle gewassen aan het uitdrogen zijn. Als het niet snel gaat regenen dan worden de prijzen van het eten enorm hier!! En ondertussen verdrinken er mensen in Accra door de overstromingen van teveel regen...

Daarnaast hebben we het relaxte leventje. Ghanezen kennen geen tijd. Het maakt hier niet zoveel uit hoe laat je komt, als je maar komt. Dus dat is vaak wachten, wachten en wachten voor je eindelijk je meeting hebt.
Wachten is hier sowieso iets wat je veel zult doen. Wachten op je afspraak, wachten tot de stroom weer aangaat, wachten tot het water weer stroomt, wachten tot de bus vertrekt, wachten tot de trotro vol zit om te vertrekken. Ik ben benieuwd hoe snel ik dat in Nederland verleerd ben. Hoe snel ik weer sta te zeuren als de trein 5 minuten te laat is! Terwijl ik hier op mijn gemak een uur of 2-3 kan wachten tot de trotro vol is...

Mensen waarderen hier zo de kleine dingen die ze hebben! Zelfs de armste mensen die nauwelijks genoeg geld hebben om zelf te eten zullen altijd hun gasten eten aanbieden, en beledigd zijn als ze niet mee willen eten! Gastvrijheid is hier echt overal te vinden. Ze zeggen je allemaal gedag, willen je allemaal helpen. De andere kant daarvan is wel dat er ook zoveel mannen zijn die je ten huwelijk vragen, die met je mee naar Nederland willen etc. Hier moet je soms wel aan wennen. Ook aan het feit dat iedereen zegt, give me money, give me your bicycle... In het begin kon ik me daar erg aan ergeren, alsof ze allemaal denken dat ik hartstikke rijk ben en aan de lopende band geld kan uitdelen. Maar later ben ik erachter gekomen dat dat hier ook een stukje cultuur is en zulke dingen vragen ze aan iedereen.

Verder zal ik het taalgebruik missen. How? Fine morning! (begroeting)
I'm coming! (Als je net weg gaat)
Moqse en aks (ipv mosque en ask)
En zo zijn er nog wel meer dingen, ik moet voorlopig denk ik niet naar Engeland gaan, want die mensen zullen denk ik vreemd op kijken! :D

Ik ben erg benieuwd hoe Nederland me weer gaat bevallen. Hier heb je huisjes tussen de bomen, in Nederland zal ik boompjes tussen de huizen gaan vinden! Weg natuur, weg dieren op straat, weg relaxed leventje en het weer druk gaan krijgen!
Natuurlijk erg leuk om iedereen weer te gaan zien, weer te kunnen shoppen, volgens mij krijg ik een shock als ik ook maar een supermarkt binnen loop! Weer turnen, en mijn eigen lessen geven vanaf augustus!

Maar eerst nog even een moeilijk afscheid tegemoet, dan nog 2,5 week heerlijk reizen, en 15 juli rond 11 uur ben ik weer op Nederlandse (beter gezegd Belgische) grond!
Dus tot gauw!

Liefs Kim

ps. Heb laatst nog een keer foto's bijgewerkt op mijn site. http://kimghana.spaces.live.com Dus nog veel kijkplezier. De andere foto's volgen in Nederland waarschijnlijk pas!

ps 2. Pa, ma + co, heel veel plezier in China!! Doe Bas en Maartje de groeten van mij.

  • 26 Juni 2007 - 16:30

    Oom Joep:

    Dag Kim

    mooie beschrijving van je beleving / sterkte met afscheid en afkicken / de cultuurschok zal je niet meevallen denk ik - vandaag is hier prinsesje Alexia jarig -wordt 2 / en majoor Bosshardt is overleden //
    het is wat regenachtig
    maar mijn viool klinkt af en toe prachtig

    groeten ook van Joke en Misha

    Joep

  • 26 Juni 2007 - 16:43

    Betsie Van Leeuwen:

    Hoi Kim,
    Als je dit verhaaltje leest is het haast niet te geloven dat jullie het daar zo goed gedaan hebben. Het zal inderdaad niet meevallen om de mensen met wie je bijna 'n jaar opgetrokken hebt daar achter te laten. Toch wens ik je nog een paar hele mooie weken in Ghana. Geniet er nog even van, want voor je het weet zit je weer in Nederland, waar het nog altijd een gejaagd leven is.
    Een hele fijne vakantie en een goede vlucht naar huis!

  • 28 Juni 2007 - 08:13

    Claire:

    Hoi Kim!
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Ik merk dat ik terug in Nederland helemaal niet meer bezig ben met Ghana, echt heel slecht. Zit weer zo in het normale leven en schaam me dood dat ik zo lang niks van me heb laten horen! Ben blij dat je nog een fijne tijd hebt gehad en heel veel succes met afscheid nemen!
    Byee Claire

  • 29 Juni 2007 - 05:18

    Bas:

    Geniet van het reizen, Nederland is waarschijnlijk niet meer hetzelfde als je thuis komt. (In werkelijkheid ben jij natuurlijk veranderd en is Nederland exact hetzelfde, maar dat is een probleem van andere mensen...)

    Maartje en ik zijn in Kunming op pa, ma en co aan het wachten, als het goed is gaan ze straks naar schiphol en zijn ze morgen hier.

    Zal proberen ze heel te houden zodat iemand je kan ophalen.

    groetjes Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 52250

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: