Weer een drukke week gehad... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Weer een drukke week gehad... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Weer een drukke week gehad...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Nou daar ben ik weer. Het zwembad vorige week was echt heerlijk. Het water is niet zo koud als bij ons, dus zelfs ik spring er meteen in ;).

Zondag ben ik met Emmanuela (mijn nichtje) naar de kerk geweest. Kristin was naar een mis geweest die 3 uur duurde, dus ik had me alvast voorbereid. Maar deze duurde 'maar' 2 uur. Al moest ik wel een uur een en een uur terug wandelen. Het was wel grappig om daar een keer te zijn. De mis lijkt op zich op de onze. Een inleidend praatje, een preek van de priester, af en toe een verhaal uit de bijbel, de communie, er wordt twee keer geld opgehaald.
Als dat geld wordt opgehaald loopt iedereen in rijen naar voren, de eerste keer was het voor iedereen, maar de tweede keer was het voor vrouwen en mannen gescheiden, waarom dat weet ik niet. In het begin van de mis werden de kinderen door een vrouw mee naar buiten genomen, ik ben vergeten te vragen waarom ze dat doen. En halverwege de mis kwamen ze weer terug.
Wat erg grappig was om te zien, op een gegeven moment was de priester en iemand anders een paar gebeden aan het voorzeggen. En toen zij klaar waren, vroegen ze of iemand anders nog iets had om voor te bidden. En dan hoor je ineens van achter iemand een gebed hardop roepen. En zo hoor je dus nog wat gebeden van willekeurige mensen in de kerk tot de priester vind dat het genoeg was en dan gaan ze verder.

Verder zijn we dinsdag met de vrijwilligers en Peter naar Kotingli geweest. Dat is een dorpje iets buiten Tamale. In die dorpen worden de meisjes vaak al op hun 15de uitgehuwelijkt en krijgen ze geen kans om te studeren. Omdat ze buiten de stad wonen is het erg ver lopen, en dat houdt de meisjes vaak ook tegen om te gaan studeren. CID Ghana heeft een project dat fietsen geeft aan zulke meisjes, zodat ze een kans krijgen om te gaan studeren en een baan te krijgen. Afgelopen dinsdag zijn we dus 4 fietsen gaan doneren aan dat dorpje. Was erg leuk. Echt het hele dorp was bijeen gekomen, Peter gaf nog een lange speech vooraf. Het ging allemaal best officieel. Ik zal proberen de foto's op de site te zetten, maar die wil momenteel niet openen :S.
In dit dorpje is Peter ook bezig met het water, en het schooltje, met keuken en extra klaslokaal. Toen we weggingen hadden ze ons nog even meegenomen naar het schooltje, omdat ze al een plek hadden uitgegraven voor de keuken. Ze wilden ons laten zien dat het voor hun echt serieus was.

Woensdag zijn we met dezelfde mensen naar Kukuo Yapalsi geweest. Ze hebben ons bij de vorige meeting (toen we de chief opzochten) gevraagd om geld voor electriciteit en hun schooltje. Vandaag waren we hier om een cheque van 1000 euro te overhandigen. We zaten weer met z'n allen in dat kleine huisje, waar Peter eerst weer een speech gaf. Daarna hebben we de cheque overhandigd. Het was toen rond 5 uur, en toen vertelden ze ons dat ze ons niet met lege handen naar huis konden laten gaan. Ze hadden een stapel yam en een genia fowl (geen idee hoe je het schrijft of hoe het in het nederlands heet), het is een soort kip. Ze wilden die eigenlijk voor ons klaarmaken, maar omdat het al laat was, kregen we ze gewoon mee.
Het was erg leuk om te zien hoe blij je die mensen kunt maken, en dat er ook echt wat verandert in die dorpjes.

Vanavond komen er 6 nieuwe vrijwilligers aan in Tamale. 3 gaan er verder naar Bolgatanga, en die andere 3 blijven in Tamale. Twee komen er bij ons op Youth Alive werken, dus dat is erg leuk. Ze krijgen morgen en dit weekend een rondleiding.

Owja, ik heb vanavond mijn eerste drumles. Ik ben benieuwd. We kunnen die iedere week krijgen, maar het schijnt erg duur te zijn, dus we zijn met z'n allen nog aan het twijfelen of we dat er voorover hebben. Maar ik zal vanavond alvast iets leren:D.

Het lukt me nu niet de foto's erop te zetten, ik kan de pagina niet openen. Dus helaas zullen jullie daar nog even op moeten wachten.

In een van mijn vorige berichten heb ik volgens mij mijn nummer verkeerd erop gezet. Ik heb er een 0 in gezet, die er niet in moet als je me belt, volgens mij heb ik op die manier al een aantal smsjes gemist. Dus hier even het goede nummer: 00233 246710338

Verder zal ik hier eens een keer een berichtje plaatsen over het leven hier van een gemiddelde ghanees. Ik heb nu niet zoveel tijd meer, dus dat zal de volgende keer komen.

Owja, Oom Antoon, ik zag net toevallig dat je vandaag jarig bent, dus bij deze proficiat. (Tante Erna, jij ook alvast voor morgen)

En verder de groetjes aan iedereen!!!

  • 05 Oktober 2006 - 16:14

    Myrthe:

    Nou, wat een lange mis idd. Je komt nog als een heilige terug :P. Heb je geen fiets om op en neer naar de kerk te gaan? En veel plezier met het drummen, als je dat over een jaar maar niet elke dag thuis gaat doen ;).

  • 05 Oktober 2006 - 21:16

    Ome Joep:


    Pracht foto's --
    zo'n blonde tussen al die zwarte jochies .
    leuk om zo van je te horen , en een beeld te krijgen.

    Groeten uit Bommel

    ook van Joke

    Joep

  • 06 Oktober 2006 - 13:16

    Suus:

    Heeee Kim!

    Als het goed is, is m'n smsje nu wel aangekomen. Heb de 0 weg gelaten :p
    Leuk dat je daar kunt drummen zeg! Moet je maar es laten horen bij ons thuis op Ivo's drumstel als je weer terug bent ;)

    xx Suus

  • 06 Oktober 2006 - 23:13

    Maddy:

    dag Kim, vanavond heb ik eens de tijd genomen je weblog te lezen. Je klinkt enthousiast en dat vind ik fijn. Ben ik toch benieuwd of jij dagbani gaat leren: zou wel geweldig zijn want dan kun je natuurlijk veel meer met de kinderen. Ikheb de indruk dat je goed aardt in het Afrikaanse gebeuren. Ik wens je het allerbeste en veel plezier. Maddy

  • 08 Oktober 2006 - 11:52

    Anja Smulders:

    Kim wat geef je leuk geschreven en boeiend jouw ervaringen weer! wat wordt er veel gedaan voor de lokale bevolking om hen een betere toekomst te kunnen geven.Wat lijkt het me ontzettend dankbaar werk om iets voor de ander te kunnen betekenen (jeugd) en wat krijg je er veel voor terug!Geweldig !Kim,ik ben heel nieuwsgierig naar jou in tamale en je vrienden.hartelijke groeten en tot je volgende levensverhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 52193

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: