Wat een cultuurverschillen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Wat een cultuurverschillen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Wat een cultuurverschillen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Nou, daar ben ik weer met een verhaaltje. Heb ondertussen al klachten gehad van mensen dat het te lang duurt voor ik een nieuw verhaal plaats. Maar het is hier soms best wel druk, en dan heb je eens een keer tijd, is er geen stroom in de stad...

Ondertussen zijn de nieuwe vrijwilligers op onze stageplek aan het werk, en heb ik zelf daar ook een nieuwe bezigheid. Ik heb met Hafiz (de directeur) een gesprekje gehad, en ik heb hem gevraagd wat voor begeleiding de kinderen krijgen die van youth alive naar een gewone school gaan. Hij vertelde dat iedere week gecontroleerd wordt of ze op school zijn en of ze hun best doen. Ze krijgen de school en hun schoolspullen betaald tot ze klaar zijn met studeren, ze kunnen dus zolang studeren als ze willen. Als ze problemen hebben kunnen ze op youth alive terecht. Ik heb gezegd dat ik dat erg leuk vind, en hij heeft voorgesteld dat ik die kinderen ga begeleiden. Ik ga deze week met Greg (een veldwerker) de scholen langs zodat ik de leerlingen en de scholen een beetje leer kennen. Omdat er 12 verschillende scholen zijn, en het te ver is om te fietsen, moet ik natuurlijk eerst nog wel een keer motorrijles krijgen :S. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn, de wegen zijn hier toch behoorlijk chaotischer dan bij ons, maar we zullen zien...

Verder heb ik al een aantal drumlessen gehad. Peter heeft voor ons kunnen afdingen, we betalen nu 20 euro in de maand voor 2 lessen per week. Ook heb ik al mijn eigen drum, erg mooi!! Nu nog bedenken hoe ik die thuis ga krijgen... :D

Nu even een stukje over het leven hier. Er is veel verschil in rijkdom. Je hebt huizen met een douche en toilet, maar je hebt ook huizen die iets verderop in de straat een openbare wc hebben waar iedereen dus tegelijkertijd opzit (afgesloten deuren kennen ze dan niet).
Mijn gezin heeft gelukkig een badkamer met een douche en wc. Die douche werkt niet goed dus was ik me vaak met een emmer water en een bakje. Afgelopen week was de pijpleiding kapot, dus de hele buurt heeft ongeveer 5 dagen geen water gehad. Dat was wel even een probleem, want het water in huis raakte op. Ze hebben in de badkamer altijd een hele berg flessen liggen, maar die waren ook zo goed als op. Kleren wassen zat er dus niet in. Als het dan een keer regende werden er allerlei bakken buiten gezet zodat je 's avonds water had om jezelf mee te wassen (de bloemetjes van de boom lagen er in, maar water is water...). Gelukkig was het afgelopen zondag opgelost en was het hele gezin bezig om alle flessen en bakken weer te vullen. De kraan heeft volgens mij de hele ochtend aangestaan.

Kleren wassen gaat hier ook op de ouderwetse manier. Een bak met koud water, een stuk zeep en schrobben maar. In het begin is het zeker wennen, onze handen zijn het niet gewend, dus als je een grote berg ineens wast heb je wel wat schaafwonden op je handen achteraf. Maar ik begin er ondertussen al een beetje aan gewend te raken. En ik moet zeggen, je krijgt je kleren best wel schoon op deze manier.

Eten koken doen ze op houtskool. Ze hebben kleine bakjes waar ze het houtskool in doen en aansteken, daar zetten ze hun pannen op. Het duurt dus vaak wel even voor het vuur aan is, maar daarna gaat het koken er prima. Ze hebben in mijn gezin ook een gastfornuis, maar ze hebben normaal geen gas. Sinds kort hebben ze een gasfles, maar nu koken ze ook alleen daarop, dus ik denk dat dat gauw leeg zal zijn.
Gister heb ik voor het eerst fufu gegeten, dat is purree van yam (een soort aardappel), erg lekker. Ze hadden niet voor mij apart gekookt dus de saus was mij de echt veel te pittig. Alles brandde mijn vingers, mijn mond. Gelukkig hadden ze ook spaghetti klaargemaakt, dat was beter te eten. Maar vanavond gaan ze mij leren fufu maken, en krijg ik een saus zonder peper, dus ik heb er zin in!!! Ja mensen, ik ben hier echt niet aan het uithongeren ;).

Ze hebben hier ook de traditie dat de jongeren broertjes en zusjes alles voor de ouderen doen als die erom vragen. Zoals drinken halen, een lepel om te eten, de kamer schoon maken, kleren wassen, alles wat de ouderen op dat moment nodig hebben en geen zin hebben om het zelf te doen. En de jongeren doen het dan ook nog zonder te klagen!!! Dus Myrthe bereid je maar alvast voor, ik ga dit gedeelte van de Afrikaanse cultuur overnemen...

Vorige week donderdag en vrijdag had ik even een klein dipje. Ik was met Emmanuela een beetje aan het praten over school en studeren. Toen vertelde ze me dat zij niet zal gaan studeren omdat haar oma haar na dit jaar terug naar huis gaat sturen. Ze vertelde me dat haar oma haar niet aardig vindt en vindt dat ze niet hard genoeg werkt. Voor zover ik zie is ze continu aan het werk...
Maar haar ouders wonen in een klein dorpje iets buiten Wa en zijn boeren, ze hebben geen geld om haar naar school te sturen. Ik heb haar verteld dat ze misschien een sponsorship kan krijgen dan, maar ze vertelde me dat ze voordat ze dat heeft toch al uitgehuwelijkt zal zijn. En dat is wel hoe het gaat hier in de meeste dorpjes.
Nadat ik dit hoorde voelde ik me rot, ik vond het zo sneu voor haar. Ze wil zo graag naar school en iets leren, ze doet erg haar best, maar thuis wordt ze om het minste of geringste uitgescholden. Ik heb nog niet gezien dat ze haar sloegen, maar ze vertelde dat ze dat soms wel deden. Ze zei ook dat als ze naar school gaat dat Ruth en Bennedicta geld krijgen voor eten, en dat zij niks krijgt.
Ik heb dit daarna aan Peter verteld, en hij heeft gezegd dat CID-Ghana haar wel kan helpen door haar een sponsorship te geven. Maar CID-Ghana heeft een limiet aan het aantal mensen dat ze per jaar aan kunnen nemen. Dat limiet was dit jaar al bereikt, dus heeft Peter gevraagd of ik eenmalig voor haar wil betalen. Zodat ze dit jaar doorkomt. Ik heb toegestemd om eenmalig 50 euro te betalen, en daarna gaat CID Ghana verder met haar te sponsoren. Ik ben erg blij dat ze nu geholpen wordt, het is nog wel even afwachten hoe het gezin het opvangt. Ze weten namelijk nog niet dat Emmanuela met ons heeft gepraat, Peter moet het ze nog vertellen. Maar dat komt vast wel goed.

Maar ik ga weer stoppen, de fufu is thuis op mij aan het wachten. Ik zal proberen mijn volgende verhaal iets sneller erop te zetten!!

Liefs Kim

  • 17 Oktober 2006 - 16:27

    Suus:

    Yooo Kim!!

    Leuk weer iets van je te horen!! Hoe is het weer daar btw? Hier is het koud man! En m'n verwarming doet 't niet :S Gelukkig schijnt af en toe de zon nog :P
    Wel kei sociaal dat je die 50 euro hebt betaald man!

    xx Suus

  • 17 Oktober 2006 - 16:40

    Lisette:

    Hey Kimmie!

    Ik zal ook maar eens een berichtje achter laten. ;-)

    Fijn dat het goed met je gaat en dat je het er naar je zin hebt! ^^

    En.. ik vind het echt super tof van je dat je Emmanuela hebt geholpen!

    Heel veel plezier en succes verder.. En wel blijven schrijven he.. ;-)

    xXx Lisette.. en de rest.

  • 18 Oktober 2006 - 11:30

    Myrthe:

    Haha, je mag wel de cultuur overnemen hoor. Heb altijd al slaafje willen zijn ;). Maar dan moet je mij net zoals Emmanuela ook maar sponsoren he en mij mijn studie doorhelpen :) (kost hier iets meer dan 50 euro! :P)

    Over een dik uur krijg ik mijn spuitjes, hoop niet er veel last van te krijgen. Maar dan is t meeste voor ons iig geregeld. En nee, er past geen drumstel in mijn koffer ;)

  • 18 Oktober 2006 - 11:34

    Han Dr.:

    ha Kim, al een aantal keren je verhalen gelezen. Ben trots op je dat je je daar zo goed redt. Wat zul je er veel leren en een hoop ervaring voor je verdere leven opdoen. Ook de foto's leveren een mooie bijdrage aan je verhaal en ik moet eerlijk zeggen dat je ook uitstraalt dat je het naar je zin hebt.
    Ik zal je regelmatig blijven volgen, geniet van alles en tot de volgende keer, Han

  • 19 Oktober 2006 - 09:37

    Joep Zaltbommel:



    Wat is fufu ?

  • 19 Oktober 2006 - 15:12

    Janie:

    ey kim!wat een leuke verhalen zeg echt super!en super dat Emmanuela nu waarschijnlijk geholpen word! echt super daar krijg je zeker wel een lekker gevoel van! heel veel plezier/ succes nog
    x janie

  • 20 Oktober 2006 - 09:52

    Yassin:

    hoe gaat het? hep je al aan en krookoodil gezeete?
    gaat et goet in gaanaa? ik font de footoos hil erg moj.
    hep je al haagedise gezin?
    weet je ook of dat er oolifante zijn?
    bij ons gaat et goet.
    kus yassin

  • 21 Oktober 2006 - 00:32

    Bas:

    Houd je er wel rekening mee dat je de derde uit 4 bent, dus waarschijnlijk meer werk krijgt dan dat je door kunt schuiven :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 52172

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: