Heerlijk weer :D - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Heerlijk weer :D - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Heerlijk weer :D

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Ik krijg regelmatig wat vragen, dus ik denk, die ga ik nu maar eens even beantwoorden..

Het weer is hier heerlijk, vandaag schijnt de zon, de lucht is heerlijk blauw, en lekker warm. Dus dat wordt vanmiddag weer het zwembad in duiken ;).
Het regenseizoen is nog bezig, normaal is het rond deze tijd al afgelopen, maar het is dit jaar later begonnen, en gaat nu dus ook wat langer door. Het regent dan af en toe een uur of 2 heel erg hard, en daarna schijnt de zon weer. Al regent het vaak 's avonds, dus dan kun je lekker binnen zitten.
Maar na deze maand wordt het droog als het goed is.
Ik hoorde laatst dat er in december een periode is van 3 weken, waarin er 's ochtends een erg koude wind is, maar dat het 's middags gewoon heet is.

Ik vraag me trouwens af welke vent de Bradt Guide heeft geschreven. Ik heb zin om hem een fiets te geven en hem een rondje door Tamale te laten fietsen. Want hoe hij er in godsnaam bij komt dat Tamale een platte stad is dat vraag ik me toch echt af... Ik moet toch echt iedere ochtend een flinke berg op fietsen als ik naar werk of naar de stad ga!!!

En Bas, je zei dat ik dan genoeg moet doen omdat ik de derde ben. Ik zal ook even de andere kant van het verhaal vertellen, de jongere kinderen kunnen altijd naar de ouderen gaan als ze iets nodig hebben, en de ouderen geven dit dan ook zonder te klagen... Dus ik zal dan vaak bij je langskomen:P. Het is voor de jongere kinderen dus een manier om hun geld te verdienen. Bijbaantjes heb je hier niet zoals ze die in nederland kennen.

Ik zal ook es even uitleggen wat fufu is. Fufu wordt gemaakt van Yam. Yam lijkt een beetje op aardappel, het is wel een stuk groter, maar ze eten het op drie manieren, of ze koken het gewoon, of ze frituren het of ze stampen het tot puree. En dat laatste wordt Fufu genoemd. Soms maken ze dit met cassave erin, dan is het iets zuurder. Maar bij ons maken ze het zonder dat.
Verder eten ze hier Banku, dat lijkt op fufu, maar dat is gemaakt van mais en nog iets, ik weet niet precies wat. Dat heeft een apart smaakje, ik heb het nog niet gehad, maar gister even geproefd. De meeste vrijwilligers vinden het erg vies, maar ik vond het nog wel meevallen.
Verder heb je hier Teaset, al weet ik niet hoe je het schrijft. Dat is volgens mij bloem gekookt in zuur water, het smaakt ook erg zuur, dat vind ik persoonlijk niet zo erg lekker.
Ze eten hier alles met saus. Mijn gezin zelf doet echt ik weet niet hoeveel peper erin, maar voor mij koken ze gelukkig zonder peper... Ze hebben verschillende soorten sausen, ze hebben lightsoup, dat is vlees of vis gekookt/gebakken in een soort tomatensoepje. Ze hebben okra saus, okra is een groente dat erg slijmerig is. Ik heb het nog niet geproefd. En ze maken soms sausjes van bladeren, ik ben er nog niet achter wat voor soort bladeren er zijn, volgens mij zijn er twee soorten, maar dat is wel lekker. En vaak hebbe ze gewoon een tomatensausje .
Ik denk dat dit een beetje de belangrijkste ghanese gerechten zijn, wat ik zo kan bedenken.

En verder de dieren.. Hagedissen zie je hier overal rondlopen, van die kleintjes, sommigen zijn wat groter. Die lopen echt over alle huizen, bij sommige zelfs binnen, maar gelukkig nog niet in mijn kamer.
De krokodillen zijn in Bolgatanga, en die heb ik al bij de staart vastgehouden, dat voelde erg raar aan. Olifanten heb je hier ook, die zijn in het Molepark, daar ben ik nog niet geweest. Ze zeggen dat je het beste in het droge seizoen kunt gaan omdat de dieren dan het meeste te voorschijn komen.
Verder lopen hier op straat overal geiten rond, zelfs midden op straat. Je moet 's nachts echt goed uitkijken waar je fietst. Je ziet hier veel kikkers en insecten, zoals sprinkhanen, spinnen, en heel veel mieren, vliegen en muggen. Soms is het 's avonds zo erg dat je niet echt fatsoenlijk buiten kunt zitten. Je bent dan constant de beesten weg aan het jagen.
Verder heb je iets naar het zuiden in de buurt van de watervallen, een apenreservaat. Ook daar ben ik nog niet geweest, maar ik heb nog 8 maanden de tijd he :)

Verder heb ik sinds 2 dagen helemaal geen stroom meer in mijn huis. Eerst hadden we regelmatig stroom en was het tussendoor uit. Dat is omdat ze in Ghana nu een water tekort hebben. Ze gebruiken water om electriciteit op te wekken. Ze hebben ook een contract met Togo, en die krijgt een deel van hun electriciteit. In een jaar zoals deze, waar er weinig water is, levert dat dus problemen. Ze zijn nu aan het bezuinigen op hun electriciteit, zodat ze in het droge seizoen genoeg hebben. Ze doen dan om beurten in verschillende delen van de stad de stroom uit. Dus de ene keer heb je overdag geen stroom, en de andere keer 's nachts niet.
In mijn gezin was er nog een extra probleem, toen ik hier kwam was de meterkast al weg, er was een probleem mee. Maar de draden lagen nog open, dus die konden ze zelf aan elkaar maken, zodat we toch stroom hadden. Maar 2 dagen geleden stond er ineens iemand van het bedrijf voor de deur die het geld wilde hebben. Dat geld (400 euro) hadden ze nog niet bij elkaar, dus hebben ze het nu helemaal afgesloten... Dus dat is wel een beetje balen, je kunt nu niet meer 's avonds een keer lekker je boek gaan lezen, of een spel doen, omdat het te donker is. Maar Richard is van plan om het nu illegaal te gaan aftappen bij de buren, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Volgens mij heb ik de meeste vragen nu wel beantwoord, hoop ik! Anders laat je het maar weten, dan heb ik weer wat om hier neer te zetten :).

  • 21 Oktober 2006 - 11:45

    Toos:

    Hoi Kim
    Toevallig dat ik net achter de computer zat toen je nieuwe bericht binnen kwam en ik de msn checkte. Hadden we voor t eerst even rechtstreeks contact. Jammer dat de post niet zo goed gaat maar misschien komt het nog.
    Groetjes en liefs van thuis

  • 21 Oktober 2006 - 12:12

    Bas:

    Misschien is een platte stad een stad met alleen 1-verdieping hoge gebouwen??

  • 21 Oktober 2006 - 12:14

    Jessica:

    he Kim! Das wel balen als er al weinig water is en t droge seizoen komt nog, eng hoor! Vet dat er zoveel dieren rondlopen, lijkt me echt leuk, behalve die spinnen dan...brr. x

  • 21 Oktober 2006 - 15:00

    Cindy:

    Hey Kim
    leuk weer eens een verhaal van je te lezen. Het is leuk dat je de vragen beantwoord hebt. Ik vind de cultuur daar maar niks want ik ben thuis de jongste dus dan zou ik al het werk moeten opknappen dus ik zal hierover niets zeggen :P. Je moet maar een kijken of je niet een paar dieren kunt opsturen:P.
    Je kunt je kleren in ghana laten als je thuis komt dan doe je het drumstel in je tas. ´
    Je moet me toch eens iets meer over die Richard vertellen over die je het had in je smsje en natuurlijk een foto plaatsen zodat ik eens kan kijken.
    nou ik zie en hoor het dan wel als je weer een keer tijd hebt en er overal weer stroom is zodat je nieuwe foto´s kunt plaatsen.
    Als je weer eens in Nederland bent en ik er dan ook ben dan moet je eens Ghanees koken kijken of dat werkelijk lekker is.
    Ik wens je nog veel plezier in Ghana.

    Groetjes Cindy

  • 22 Oktober 2006 - 15:39

    Anja Smulders:

    Kim,het blijft leuk jouw verhalen te lezen.Daarmee krijg ik steeds meer een beeld van Kim in Ghana en van het land en de de Ghanezen.
    Je weet trouwens al aardig veel over Ghana.
    Ik ben blij dat je nog geen enge verhalen vertelt over allerlei soorten ongedierte.Hoe zit het trouwens met de malaria mug?
    Kim ,wij wensen je weer een goede tijd toe en tot de volgende keer!
    Groetjes van ons allen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 52193

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: