Laatste bericht vanuit Ghana... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Laatste bericht vanuit Ghana... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Laatste bericht vanuit Ghana...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Juli 2007 | Ghana, Accra

Nou mensen, bij deze het laatste berichtje vanuit Ghana. Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn site, was echt fijn om te lezen! Nu nog maar 3 dagen te gaan, heel erg met gemengde gevoelens, aan de ene kant erg leuk om iedereen weer te zien. Moet eerlijk zeggen dat ik ook steeds meer zin krijg om naar huis te gaan. Maar heb het hier ook ontzettend naar mijn zin.
Ik zal even verder vertellen vanaf mijn vorige verhaal!

We hebben dus 1,5 week geleden de nachttrein genomen. Was echt geweldig!! Van te voren van iedereen hele slechte verhalen gehoord, dat je tussen de bananen slaapt, dat je er totaal niet kunt slapen, dat het hartstikke vies is en totaal niet aan te raden. Jelske vonden dat alleen maar meer reden om te gaan, lekker avontuur!! :) Maar het was echt een heerlijk ritje, schone trein, eigen kabine met stapelbed, lekker rustig. Hebben lekker geslapen, en zodra de zon opkwam heerlijk van het uitzicht genoten. Als de trein even stilstaat water en crackers kopen als ontbijt, vanuit het raam natuurlijk, net een trotro...
Om 12 uur kwamen we in Takoradi aan, wel wat vertraging. Hebben meteen gemerkt hoeveel vriendelijker de mensen in het noorden zijn!!! We hadden 3 zware tassen bij, dus toen we wilden uitstappen vroeg Jelske aan de 'conducteur' of hij kon helpen met de tassen. Die zegt, stap eerst maar uit die trein. Wij uit de trein, blijft die man lekker met zijn armen over elkaar naar ons staren, dus dat werd de tassen allemaal zelf dragen. Op zich geen probleem, maar in het noorden waren meteen een paar mensen op je af gelopen om je te helpen!!

Toen zijn we gaan lunchen, ik kende nog iemand in Takoradi, dus die even opgebeld en kwam ook even gezellig wat drinken. Daarna gauw door naar Green Turtle Lodge, een guesthouse aan het strand gerund door europeanen. Scheen geweldig te zijn volgens iedereen. Niet dus... Het strand was op zich wel mooi, maar we zaten ineens tussen een bende blanken, hadden we helemaal geen zin in, niet veel keuze in eten, en alleen maar engelse maaltijden, geen fufu :(. We bleven maar kort, de volgende ochtend gingen we terug en door naar Cape coast. De dag daarna Elmina Castle bezocht, Cape coast castle had ik al gezien, en Elmina was niet zo ver weg. Erg mooi om te zien, vreselijk als je de verhalen hoort wat er allemaal gebeurd is! Echt niet menselijk meer...
Deze dag verder niet veel gedaan omdat het regende :(, dus een beetje op de kamer gehangen. 's Avonds Hafiz (mijn baas van YA)nog ontmoet, hij studeert voor 2 maanden in Cape coast, dus nog even gedag zeggen. Was erg gezellig, erg leuk om hem nog even te zien.

Daarna gingen we door naar Sanya Braku, dat is een klein dorp aan zee waar een Canadees woont die we hier hebben ontmoet. DUs daar overnacht, 's avonds op het kasteel boven het strand nog wat gedronken. Heerlijk, prachtig uitzicht. Als je zo dicht bij de zee zit begin je toch steeds meer aan huis te denken. Alle mensen die je weer gaat zien, alle ghanese gerechten die ik kan gaan koken voor al die mensen :D.
Na een dag gingen we al weer door, strak schema hadden we. Dus op naar hohoe, de watervallen bezoeken. Vrijdag daar aangekomen, zaterdag op weg naar de watervallen. We hadden de keuze uit 2, een was half uur lopen, de andere 2 uur berg op. Wij gingen voor de tweede, lekker sportief zijn! En dat waren we, was ontzettend vermoeidend, het was ook letterlijk berg op, 2 uur lang lopen klimmen op een dun paadje vlak langs een ravijn. Maar een mooi uitzicht dat we hadden! De watervallen waren ook prachtig, op de terugweg de andere ook nog bekeken, ze waren zo'n 50 meter hoog, echt onvoorstelbaar mooi. Bij de onderste watervallen zaten ook duizenden vleermuizen op de muur, echt een mooi gezicht. Onbeschrijfbaar!!

Zondag (met lekker veel spierpijn) weer terug naar Akosombo, dat vond ik geen leuk plaatsje. Had daar echt het gevoel dat ik in zo'n bungalow park rondliep, echt ontzettend mooi en keurig netjes, zelfs een vuilniswagen reed rond!!! Die heb ik hier in Ghana nog nooit gezien! Het zuiden is echt zoveel rijker dan het noorden, zo zonde. Als ze het geld iets eerlijker zouden verdelen, zou zoveel beter zijn! Maarja, daar is weinig aan te doen denk ik. Maandagochtend het grootste door mensen aangelegde meer bekeken, met name de dam. Het is echt erg om te zien hoe laat het waterpeil staat, al onder het nulpunt, dus eigenlijk moeten ze de stroomvoorziening afzetten! Wat dus betekent dat Ghana geen stroom meer zal hebben! Hopelijk komt er gauw veel regen (het liefst nadat ik weg ben, lekker egoistisch ;)). Daarna door naar Ada Foah, lekker aan het strand. Was een heerlijke plek. 's Avonds gingen we het strand op op zoek naar schildpadden. Na 5 uur gelopen te hebben zonder iets te zien hebben we het opgegeven. Heel erg jammer, had ze zo graag willen zien!!! Niks aan te doen, heb ik nog een extra reden om terug te komen ;).

Gister zijn we weer naar Accra gekomen, om hier onze laatste dagen door te brengen. In Kumasi hadden we wat vrienden ontmoet, en een daarvan woont in Accra dus daar kunnen we slapen. Echt relaxed! Geen hotelkamers, en gezellig wegwijz worden gemaakt door Accra. Vanavond gaan we met z'n allen uit, er is ook nog een vriend vanuit Tamale gekomen om me nog gedag te zeggen voor ik ga, echt ontzettend leuk. Dus ik ga nog een paar dagen genieten van het Ghanese leventje en al het eten hier. En dan zie ik jullie gauw weer in Nederland!!

Liefs Kim

PS. Voor de foto's moeten jullie helaas nog even wachten, heb geen kabeltje bij.
PS 2. Sorry voor het lange bericht, had veel te vertellen!!
xxx

  • 11 Juli 2007 - 18:44

    Betsie Van Leeuwen:

    Hoi Kim,
    Het was leuk je te volgen via deze site. Jammer voor de lezers dat het bijna afgelopen is. Je raakt er een beetje aan verslaafd! Maar voor jullie zit het er bijna op en kan de reis naar Holland beginnen. Ik wens je een goede reis en zie je zondag in Brussel.
    Tot dan. Groetjes

  • 11 Juli 2007 - 21:38

    Joep Uit Zaltbommel:

    Hallo Kim

    sjapo voor al je werk en ervarings-verslagen-- ben een beetje jaloers// ik moet ook nog een keer in m'n leven zo diep Afrika in..
    sterkte met afscheid en jetleg --tot ziens in Nederland..

    Joep
    je oom

  • 12 Juli 2007 - 10:22

    Carry:

    Geniet van je laatste dagen!
    ik wens je een goede terug reis!
    en tot snel!!

  • 12 Juli 2007 - 14:54

    Rian:

    Hoi Kim,
    Hier dan ook mijn laatste berichtje op deze manier. Het zal wel echt wennen voor je zijn om terug te komen, maar je kunt alweer gewoon doorgaan met turnen aangezien er een paar lessen doorgaan in de vakantie;) dan hoop ik je snel weer gezond terug te zien!
    groetjes Rian

  • 14 Juli 2007 - 15:23

    Diny:

    Dag Kim,
    Ben je goed aan gekomen? Een relaxte reis gehad? Het zal even wennen zijn, weer thuis
    Maar je kunt terug kijken op een mooi jaar! En nu thuis nog even genieten van de vakantie?
    Kim, het beste, en tot ziens.
    Lieve groeten, Diny van den Broek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 52172

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: