Sponsors - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Sponsors - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Sponsors

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 September 2007 | Nederland, Venlo

Hoi allemaal, nog even een verlaat bericht (wel een lang). Zoals ik had beloofd zou ik nog wat vertellen over de projecten die ik gesponsord heb met jullie hulp!
Voor ik vertrok hebben velen van jullie geld gegeven voor het goede doel in Ghana. Ik zal nu even vertellen waar dat geld terecht is gekomen.

Allereerst heb ik van het geld dat ik heb binnengekregen spullen gekocht voor Youth Alive. Hierbij kun je denken aan potloden, pennen, gummen, papier, voetbal etc. Een groot deel heb ik meteen meegenomen, maar een groot deel is ook eind december met mijn ouders meegekomen.

Zoals jullie op de site hebben kunnen lezen heb ik Emmanuela's school gesponsord. Het eerste jaar heb ik betaald, en vanaf nu wordt ze gesponsord door CID Ghana. Dit houdt in dat ze schoolboeken, schooluniform en het schoolgeld betalen mits ze iedere dag naar school gaat en haar best blijft doen. Tot nu toe gaat het goed, heeft de basisschool afgemaakt en is begonnen aan de middelbare school.

Met het grootste deel van het sponsorgeld is er een keukentje gebouwd bij een kleuterschool in een dorpje. In Ghana is er een organisatie dat eten verstrekt aan scholen mits die een keuken en opslagruimte hebben. Deze school had dat nog niet en kreeg dus geen eten. Eten is in Ghana een grote stimulans om naar school te gaan, vooral voor de armere mensen. Als de kinderen op school geen eten krijgen is dat voor veel ouders verspilde tijd, die kinderen kunnen dan beter thuis meehelpen zodat de ouders meer verdienen en zo eten kunnen kopen. Gaan de kinderen naar school, dan lopen ze inkomsten mis en kunnen ze dus minder eten kopen. Daarvoor is eten verstrekken een goed middel om de kinderen naar school te krijgen.
Hieronder nog een stukje van de site van cid ghana (www.cidghana.org) over het schooltje en de keuken.

NURSERY SCHOOL IN KOTINGLI

One of the rural villages south of Tamale is called Kotingli. It's a small farming village with a lot of children growing up. Many of them were suffering from a lack of education mostly because of financial problems. Therefore CID-Ghana in 2004 decided to start a nursery school in that area. At this moment the school is divided into two classes, where 75 children are attending in total, and it's increasing every day. While the infrastructure and the facilities of the school are still expanding and developing with support of CID-Ghana, one determined teacher is taking care of both classes at once, which can often be an exhausting job. Every week the school committee, which consists of 10 local men and women of the village, sits together and discuss various things about the future of the nursery school.

The most recent development of the project is the building of a kitchen attached to the school where food will be prepared for the children everyday. The kitchen was put up by the people of the village with financial support by CID and the mothers will take turns in cooking. The food will be provided by the Ghana Nutrition Service as part of their project of creating nutrition centers for early childhood development in the rural communities.

Ik wil iedereen dus heel erg bedanken voor zijn/haar steun het afgelopen jaar!!

Ikzelf ben ondertussen wel gewend, maar heb nog zeker momenten dat ik Ghana ontzettend mis en nog moeten wennen aan de Nederlandse situatie.
Zo vind ik het ondertussen best koud, ik mis het zonnetje zo! Ook moet ik nog wel eens wennen aan de Nederlandse mentaliteit; ieder voor zich. In Ghana zegt iedereen elkaar gedag, hier krijg je een scheef gezicht als je hallo zegt tegen een vreemde. En ik mis alle winkeltjes op straat!! Het leven op straat. 'T is hier zo stil...
Maar aan de andere kant is het natuurlijk heerlijk weer gewoon stroom te hebben, een lekkere warme douche, dag en nacht beschikking tot internet, een wasmachine etc. En de stress... die komt ook weer terug. Alles moet weer, in Ghana mag alles. :)
Maar het meeste mis ik nog mijn familie en vrienden daar, het buiten hangen en kletsen, wat gaan drinken en gewoon lol maken :(. Maar, ik heb besloten, als ik afgestudeert ben dan ga ik weer voor 2 of 3 maandjes terug! Lekker reizen door Ghana, maar ook naar Burkina Faso en Mali, en natuurlijk weer ff in Tamale rondhangen!

Tot slot heb ik nog een vraag. CID Ghana heeft ieder jaar een postkaarten actie. Alle ex-vrijwilligers sturen de mooiste foto van Ghana op, daar wordt een selectie van 5 mooiste foto's uitgezocht. Deze foto's worden op kaarten afgedrukt en verkocht. Een setje van 5 kaarten kost ongeveer 5 euro (prijs is nog niet zeker, ligt aan de aantal bestellingen, hoe meer kopers hoe goedkoper).
Met dit geld worden de verschillende projecten van CID Ghana ondersteund, waaronder de sponsorships (voor de schoolgaande kinderen), de projecten in Kotingli (watervoorziening en school), in Kukuo Yapalsi (vrouwenontwikkeling project) en vele andere projecten. (www.cidghana.org)
Dus jullie steun is wederom van harte welkom. Iedereen die wel een stapeltje kaarten zou willen, laat hieronder een berichtje achter, of mail me even kim_1305@hotmail.com.
Laat me dit zo gauw mogelijk weten, de 25ste moet ik doorgeven hoeveel mensen een setje willen.

Liefs, Kim

  • 19 September 2007 - 17:32

    Toon Van Den Dungen:

    Wij willen ook graag een setje kaarten.

    Groetjes Roos en Toon

  • 22 September 2007 - 18:06

    Erna:

    Hey Kim, bestel je voor ons ook een setje kaarten?
    Groetjes, Erna

  • 23 September 2007 - 07:53

    Dini Verkuijlen:

    hoi kim,
    ik wil wel een setje kaarten kopen.
    groetjes
    dini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 52178

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: