Geografie + Klimaat - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Geografie + Klimaat - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Geografie + Klimaat

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Mei 2006 | Nederland, Venlo

Geografie
Ghana ligt in West Afrika, net ten Noorden van de evenaar aan de baai van Guinea. Het wordt omsloten door de Franstalige landen Ivoorkust, Burkina Faso en Togo. Voor Afrikaanse begrippen is Ghana klein. De oppervlakte van Ghana komt overeen met die van Groot-Britanië en daarmee is het land ongeveer 7 keer zo groot als Nederland.
Ghana is relatief vlak. Alleen in het centrale en oostelijke deel van het land bevinden zich bergen, met een maximale hoogte van net iets onder de 1000 meter. Het land is globaal in twee hoofdzones te verdelen: de vochtige tropische wouden van het zuiden en de droge savanne bossen van het noorden. Het zuiden van het land was oorspronkelijk begroeid met tropisch regenwoud, maar veel daarvan is inmiddels gekapt. Bossen bedekken nu nog circa een derde van het totale oppervlak. De noordelijke savanne bestaat uit droog grasland en minder dichte en lage bossen. Ghana is het grootste kunstmatige meer van de wereld rijk. Het Voltameer is ontstaan als gevolg van de aanleg van een stuwdam in de Volta rivier.

Klimaat
Het Ghanese klimaat is tropisch en de temperaturen schommelen overdag vrijwel het gehele jaar tussen de 27° en 43° graden Celsius. Het noorden is warmer dan het zuiden, maar vanwege de lage luchtvochtigheid in het noorden is de warmte daar beter te verdragen.
Het West-Afrikaanse klimaat kent twee seizoenen: het droge en het regenseizoen. De echte regens beginnen in mei en duren tot ongeveer oktober. Het droge seizoen loopt van november t/m april. Vooral in het noorden is het droge seizoen ook echte ‘droog’, hetgeen inhoudt dat er maanden lang geen spat regen valt. Het zuiden is onder invloed van de oceaan veel vochtiger en hoewel er wel een overduidelijk verschil tussen de twee seizoenen, kan er het gehele jaar regen vallen. Dit is ook te zien aan de vegetatie. Het zuiden kent tropische wouden, terwijl het noorden is begroeid met savannebos dat in het regenseizoen groen en in het droge seizoen bruin is.
Het Ghanese klimaat kent nog een derde factor die het weerbeeld sterk bepaalt: De Harmattan. Dit is de droge en stoffige wind vanuit de Sahara, die rond eind november de kop opsteekt en tot medio februari aanhoudt. Vooral het noorden wordt hierdoor sterk beïnvloed. Overdag is het warm, uitermate droog en stoffig. ’s Nachts kan het daarentegen behoorlijk afkoelen tot even beneden de 20° C.