Heksenkamp - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Heksenkamp - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Heksenkamp

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 Februari 2007 | Ghana, Bolgatanga

Afgelopen vrijdag ben ik om kwart over 3 in de trotro gestapt, om om half 5 eindelijk aan te rijden en om kwart over 7 weer uit te stappen. Jelske kwam me daar ophalen, zijn even langs haar huis geweest om daarna gauw door te gaan naar Rosalinda (een Canadese vrouw) die ons had uitgenodigd voor eten. Was een gezellige avond.
Zaterdagochtend moesten we vroeg op, want om 9 uur zouden we worden opgehaald door Desmond die ons met de auto naar Gambaga zou brengen. Gambaga is een dorpje ten zuiden van Bolgatanga waar een heksenkamp is. Ja, ik heb het echt over heksen, Ghanezen geloven daar nog volop in.
Eerst even iets over de geschiedenis. Het kamp is ongeveer 100 jaar geleden ontstaan. In het dorp was een heks ter dood veroordeeld, maar een man heeft haar van de dood gered en haar in huis genomen. Dat nieuws heeft zich verspreid en steeds meer heksen kwamen naar die man toe. Toen het te druk werd in zijn huis heeft hij ze naar de chief van het dorp (Gambaga) gebracht en die heeft een kamp voor ze opgebouwd. Ondertussen wonen daar zo'n 150 heksen en 2 tovenaars.
Deze mensen wonen dus eigenlijk in een soort dorpje en worden ondersteund door de chief. Ze hebben zelf soms ook werk, hout verzamelen en verkopen, sheabutter maken en verkopen, weaven en dat soort dingen. Ze zijn hier geaccepteerd en wonen hier in vrede met de andere mensen.
In het dorp zitten echt geen onschuldige mensen is ons verzekerd! Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van de vrouwen bij hetgeen waarvan ze beschuldigd zijn. Soms worden ze beschuldigd van het feit dat zij iets gedaan hebben waardoor hun kind of iemand anders ziek wordt, of ze worden ervan beschuldigd iemand vermoord of opgegeten te worden en ik weet niet wat al meer. Maar er wordt dus uitgebreid onderzoek gedaan, en als de vrouw blijft ontkennen (wat altijd gebeurd, niemand heeft ooit bekend hetgene gedaan te hebben) dan slacht de chief een fowl, gooit het dier in de lucht, en aan de manier waarop het neerkomt weet hij of de vrouw schuldig is of niet. Dus niemand is ooit onschuldig naar het kamp gegaan... :S. Je houdt soms niet voor mogelijk wat ze hier nog geloven.

De meeste vrouwen hebben het best naar hun zin in het dorp, ondertussen geloven ze allemaal dat ze heks zijn (hoezo hersenspoeling?), en de meesten willen niet terug. Of ze iets te willen hebben weet ik niet, als ze terug gaan worden ze of vermoord, of verminkt (oor afgesneden) met als dreigement dat als ze ooit weer terug komen het andere oor ook afgesneden wordt. Toch wordt er iets gedaan aan het reintegreren in hun eigen dorp, er is zelfs een soort project leider die dat allemaal regelt. En volgens hem gaan er regelmatig heksen terug. Soms komen er ook familieleden op bezoek, of zij gaan even op bezoek in hun dorp. Sommige kinderen van de vrouwen laten hun kleinkinderen in het heksenkamp achter. Dit doen ze omdat het heksenkamp toegang heeft tot een school en de meeste dorpen waar die heksen vandaan komen niet.
Het was erg interessant om allemaal te zien, maar erg vreemd om te zien hoe sterk ze er hier in geloven. Jelske en ik hebben het vermoeden dat de meesten 'heksen' vrouwen zijn met een psychische stoornis die in Nederland waarschijnlijk gewoon behandelbaar is.

's Avonds hebben we nog even ergens wat gedronken met Sandrijn, Leonie en wat Ghanezen, was erg gezellig. En zondag weer de trotro terug. En dan maandag weer aan het werk!

Diny, om even jouw vraag te beantwoorden. Hier gaat het inderdaad wat anders met oudere mensen. Verpleeghuizen kennen ze hier niet. Hier gaat het denk ik zoals het bij ons vroeger ook ging. De grootouders gaan bij hun kinderen inwonen (of andersom) en blijven daar wonen tot hun dood. Gezinnen zijn hier ook niet zoals bij ons, ouders met kinderen, maar vaak wonen er ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes. Net zoals bij mijn gastgezin. Je blijft hier thuiswonen tot je gaat trouwen, pas dan ga je het huis uit om op jezelf te wonen. (Op kamers wonen is hier ook onbekend, al is een appartement huren hier zo'n 60 euro in de maand en dan heb op z'n minst je 3 kamers).

Ik heb nog geen tijd gehad om meer foto's op mijn site te zetten, zal het gauw weer proberen. Maar vanavond ga ik ze allemaal op cd branden en naar huis sturen, dus wie wil kan ze via toos eens bekijken. En dan zal ik ze gauw er weer proberen op te zetten!

Liefs Kim

  • 27 Februari 2007 - 17:00

    Cindy:

    Hey Kim,
    het is echt raar om te horen dat de mensen in Ghana in heksen geloven en wat de maniet waarop gekeken wordt of iemand schuldig is of niet. Raar. Het is leuk om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt in Ghana. Je bent immers al op de helft van je verblijf daar. Ik ben wel benieuwd naar de foto´s die je hebt gemaakt. De foto´s die je op je site gezet zijn echt leuk en ik verheug me er al op om de andere foto´s te zien.
    Ik wens je nog veel plezier in Ghana en tot het volgende verhaal.

    Liefs Cindy

  • 27 Februari 2007 - 19:15

    Jessica:

    HAHA, Tovenaars en heksen..hoe verzinnen ze het. Maar t lijkt me wel interessant in dat dorp. Veel plezier nog en tot schrijvens!
    xxx

  • 28 Februari 2007 - 05:01

    Bas:

    Hier in China is het ook gebruikelijk om je ouders in huis te nemen als ze niet meer op zichzelf kunnen wonen, maar in Hong Kong zijn de appartementen daar te duur voor. En aangezien verpleegtehuizen hier onbetaalbaar zijn hebben ze twee oplossingen. Of ze sturen bejaarden naar China in een goedkoop tehuis, of ze slaan ze ergens op in een appartement. Dit is illegaal, maar wordt tegenwoordig gedoogd, omdat de noodzaak erkend wordt.
    Wij wonen boven zo'n appartement. Ze wonen in een grote ruimte, hebben een afscheidingsmuurtje van anderhalve meter hoog en hebben ruimte voor een bed en een heel klein nachtkastje. Prive hebben ze dus helemaal niets, maar volgens mij hebben ze het nog wel gezellig met z'n allen. Zodra je bejaard wordt ga je hier gewoon met z'n allen naar "kamp"...

  • 28 Februari 2007 - 18:35

    Kim:

    Ik had je verlede keer gevraagd of je eens wou vragen aan Olivia of ze mn brief gehad heeft.. maar geen reactie.. Je zou me er echt een plezier mee doen.. Groetjes

  • 06 Maart 2007 - 11:30

    Myrthe:

    Ha kim, proficiat met je 50e verjaardag van Ghana he. Je zal nu wel lekker vrij hebben dus:P.
    Zorg maar dat je niemand ziek maakt, anders wordt je dalijk ook nog heks ;)

  • 08 Maart 2007 - 19:39

    Diny:

    Wat een interessant verhaal over de heksen. Maar ja, als je eenmaal als "heks"wordt aangewezen, blijf je het wel de rest van je leven. Je hebt het als vrouw niet gemakkelijk denk ik.
    Kim wat leuk, de toelichting over oudere mensen in deze cultuur. Wat dat betreft, is het hebben van familie, erg prettig en hoef je jezelf niet eenzaam te voelen.Heel wat anders dan in ons individualischtische nederland.
    Kim, tot de volgende keer,
    Lieve groeten, Diny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 52258

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: