De jungle en verder... - Reisverslag uit Pisco, Peru van Kim Dungen - WaarBenJij.nu De jungle en verder... - Reisverslag uit Pisco, Peru van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

De jungle en verder...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 December 2009 | Peru, Pisco

Vorige week maandag zijn we vertrokken naar de Manu, de jungle. Om half 5 waren we opgestaan onze backpacks in het hotel achtergelaten en om kwart over 5 werden we opgehaald. De gids is een Finse man en sprak ook goed Engels, erg belangrijk. Hij zag er in eerste instantie ook uit als iemand die graag vroeg opstaat en veel wandelt weer of geen weer, maar dat was toch schijn bedriegt, in de bus sliep hij vrij snel en hij rookt toch wel behoorlijk wat pakjes sigaretten. Maar hij was een heel goede gids met erg goede ogen, onderweg zijn we regelmatig plotseling gestopt omdat de gids een vogel of ander dier in de bomen zag. Echt wel knap van hem. We hebben ook de nationale vogel van Peru gezien, the Cock of the Rock, een rood-zwarte vogel die een behoorlijk raar paringsdansje heeft, maar wel grappig om te zien. De eerste dag hebben we in de cloud-forest doorgebracht, en bewolkt was het, jammer genoeg ook redelijk wat regen, dan zijn er namelijk minder dieren te zien. De tweede dag trokken we door, met het busje naar een dorp om vanaf daar te raften. De rivier was over het algemeen een stuk rustiger maar op sommige plekken waren wat rotsen waardoor het water een stuk wilder werd, hier werden we dan ook regelmatig heen gestuurd, wat het erg leuk maakte! Verder is het gewoon een prachtige omgeving. Daarna gingen we met een motorboot verder de echte jungle in waar dan ook geen auto´s meer kunnen rijden. Gelukkig was het deze middag droog zodat we een wandeling konden maken, ook dit keer weer wat apen gezien. Toch wel wat anders dan in apenheul ;). ´s avonds hebben we in het donker een wandeling gemaakt en konden we allerlei bijzondere insecten zien, toch wel wat andere kleuren en formaten dan in Nederland.
De derde dag zijn we ´s ochtends met de boot naar een papegaaienplek gegaan, zij komen daar iedere ochtend om klei te eten, dit omdat er rond deze tijd geen rijp fruit is en het onrijpe fruit geneutraliseerd moet worden met kleigrond. Daarna zijn we de Canopy Zip Line gaan doen, oftewel 4 tokkelbanen midden in de jungle :D, echt wel gaaf! Ik heb betere tokkelbanen gehad, dat wel, maar nog nooit in zo´n mooie omgeving! ´s Middags weer een tocht gemaakt, dit keer door een ander gedeelte. Ook erg mooi. Ze hebben hier mieren van zo´n 3 cm groot, bullit ants genoemd, als die je steken in bijvoorbeeld je hand dan is binnen een halve minuut je hand tot aan je schouder opgezwollen en heb je een paar dagen nodig voor je weer wat vingers kunt buigen. Een medicijn is er niet en het doet heel erg zeer (vandaar de naam bullit ant). Ook heb je hier mieren die een soort boeren zijn, die verbouwen een soort schimmel in hun hol en slepen daarvoor de hele dag door bladeren naar hun hol (leave-cutting ants). Erg grappig om zo´n heel leger mieren door de jungle te zien trekken met stukjes bladeren op hun rug. Deze dag hadden we ook prachtig weer, de zon scheen wat het dan ook weer meteen bloedheet maakte, maar mij hoorde je niet klagen hoor :D.
Donderdag weer een lange reis terug, eerst weer een stuk met de boot naar het eerste dorpje, daar wachten op ons busje, dat niet zou komen... Al vrij snel hoorden we geruchten van een ´land slide´, aardverschuiving en ons busje scheen aan de andere kant van die aardverschuiving te zijn. (er is toch iets mis met wij die proberen in cusco te komen...). Eerst ff wachten, maar het zou toch wel ff duren voor de weg weer vrij was, wat nu. Nou heel simpel hier, je regelt een busje dat je naar de landslide brengt, je pakt al je spullen en loopt over de rotsen/zand heen naar de andere kant (en je probeert je voeten droog te houden aangezien het precies op de plek van een waterval is). Aan de andere kant staat ons busje te wachten en we konden gelukkig verder. De rest van de dag gelukkig geen pech meer gehad en in het begin van de avond in Cusco aangekomen.

Vrijdag konden we jammer genoeg nog niet uitslapen, want we moesten om 9 uur uitchecken. (ik ben nog nooit zo vaak zo vroeg opgestaan als in de afgelopen twee weken...). Vandaag nog even Cusco bekeken, zijn naar een kathedraal geweest die boven op de Incaruïnes is gebouwd. Ook nog wat souvenirtjes geshopt, niet heel onbelangrijk ;) En ´s avonds hadden we de nachtbus naar Nazca, daar kwamen we 7 uur ´s ochtends aan, hebben ontbeten, onze backpacks bij een tourorganisator achter gelaten en een tour naar een begraafplaats genomen. Dit is een begraafplaats meer dan 1000 jaar oud, waar je nog complete mummies/botresten vind, en niet achter glas in een museum, nee gewoon op het pad waar je op loopt. Best wel luguber! Deze cultuur had vroeger het ritueel om lichamen in de zon te laten drogen (in foetus positie), ze in te wikkelen in heel veel katoen om ze daarna in de woestijn te begraven in een soort kamertjes met allerlei kostbare spullen. Zo´n 50-100 jaar geleden zijn veel van deze graven leeggeroofd en zijn ook veel mummies uit elkaar gehaald met als resultaat dat je overal katoen en botten ziet liggen. De grote stukken botten (zoals schedels, benen en armen) zijn bij elkaar geraapt en in de graven gelegd, maar veel kleine stukken zie je nog overal liggen. Er was 1 intacte mummy gevonden die wel achter glas is te bezichtigen, maar hier zit zelfs het vel en alles nog aan. Eng beeld. Na deze lugubere ervaring gauw weer door naar wat vrolijkere plekken! We hebben nog een keramiekwerkplaats bezocht, een goudwerkplaats en smiddags hebben we de Nazca lijnen bekeken. Dit zijn lijnen die zo´n 1000-500 jaar geleden door de Inka´s zijn gemaakt. Dit is ook in de woestijn waar ze op plekken stenen opzij hebben geveegd waardoor er allerlei figuren van bovenaf te zien zijn. Sommige lijnen wijzen naar water, andere zijn ceremonieplekken en weer anderen vormen een figuur zoals een boom of een dier. Eind van de middag gingen we weer door naar Huacachina, een oase in de woestijn. Hier wilden we eerst 1 nacht blijven maar we vonden het zo mooi dat we meteen besloten er 2 nachten van de maken.
Dus afgelopen zondag hadden we een relax dagje, ´s ochtends geroeid, daarna in de zon gelegen en in het zwembad gezwommen en smiddags sandboarden. Dat was echt geweldig. Je ging met een ´sandbuggy´ de woestijn in, dit is een soort open auto, maar erg groot die flink hard rondrijdt wat af en toe het achtbaan gevoel wel gaf, door scherpe bochten of stijle dalingen te nemen! Daarna kregen we allemaal een sandboard (soort snowboard maar dan op het zand) en mochten we de berg af! Je kon kiezen staand of liggend, ik heb nog nooit gesnowboard, maar heb toch staan geprobeerd en ging na een tijdje toch wel redelijk. Ook een paar keer liggend de heuvel af geweest, dat gaat met een flinke snelheid wat ook echt een kick geeft. Natuurlijk wel goed uitkijken en af en toe afremmen aangezien we ook al iemand over de kop hadden zien gaan :S. Gelukkig zijn wij allemaal ongedeerd gebleven en hebben we er weer een onvergetelijke dag bij!

Vanochtend heerlijk uitgeslapen en daarna door naar Pisco. Hier hebben we een tour geboekt voor morgen ochtend naar de Islas de Ballestas, dat zijn een groepje eilanden waar je veel wilde dieren kunt zien. We konden ook de hele dag, maar dan kunnen we woensdag pas naar Lima, en aangezien we al zoveel pech hebben gehad met bussen vertrekken we toch maar een dag eerder naar Lima zodat we woensdag onze vlucht niet kunnen missen! Want dan zit deze reis er alweer op. Wat vliegt de tijd toch.
Maar ik ga er weer een eind aan breien want het is toch een behoorlijk verhaal geworden. De foto´s zullen volgen zodra ik terug ben in Nederland!

• 15 December 2009 - 07:51

Erma:

Ik moest ff nog bijna alles lezen.... wat een leuke (en minder leuke) dingen hebben jullie meegemaakt! Het zit er alweer bijna op voor jullie, terug naar de kou! Goeie reis en we zien jullie hopelijk 3 januari! Fijne feestdagen!
    Martien, Erna

• 15 December 2009 - 10:15

Toos:

Hoi kids
    Hopelijk niet teveel oponthoud meer. Dat we niet tevergeefs op 't vliegveld staan!
    Geniet nog de laatste dagen en tot donderdag.
    Liefs ma

• 15 December 2009 - 10:59

Jelske:

Wauw! wat moet dat gaaf geweest zijn, die jungle tocht
    en dan nog een mummy zien, wel lugubur maar wie anders kan zeggen dat die een mummy heeft gezien ;)
    alvast een hele goede reis morgen, jij gaat van 30 graden naar -5 en ik ga morgen van -5 naar 30 graden haha!
    nou meid ik zie je zondag de derde!
    -xxx-

• 18 December 2009 - 05:19

Sven:

Hey Kim!
    Echt super wat je allemaal hebt meegemaakt! Heel veel plezier nog in Ghana en tot op een volgende reunie!

xx

• 18 December 2009 - 12:04

Rian:

Hoi!
    Jullie hebben veel gedaan zeg! Leuk om te lezen :D
    Een hele fijne reis terug en misschien tot snel :)
    xx Rian