Eerste paar dagen. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen.

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Februari 2012 | Vietnam, Hanoi

We hebben al weer bijna een week van onze reis erop zitten, wat gaat de tijd toch snel! Volgens mij is facebook geblokkeerd hier, dus dan maar op de ouderwetse manier, gewoon via waarbenjij.nu.
Afgelopen donderdag zijn we in het vliegtuig gestapt naar Vietnam via Hongkong. Het duurde even voor we het vliegtuig in mochten, maar eenmaal in het vliegtuig gaf de piloot ons de volgende mededeling: 'We had a technical problem, but it looks like it is been solved now'. Looks like?? Hmm, komt vast goed. En ja hoor, een goede landing gehad, wel wat vertraging en daardoor onze vlucht naar Ho Chi Minh City (ook wel Saigon genoemd) gemist. Maar kregen een goed hotel, dus even lekker gedoucht en daarna met de bus richting de City Gate van Hong Kong, niet de echte stad, maar een winkelcentrum daarvoor (centrum was te ver reizen). Dus daar even de omgeving verkend, daarna lekker geluncht in het hotel en weer naar de volgende vlucht. Dit keer geen vertraging en in de avond waren we in HCMC. Ons hotel opgezocht, gelukkig vanuit NL al gereserveerd.
Daar aangekomen spullen gedropt en nog even een terrasje in de buurt gepakt.
De volgende dag weer vroeg op, want we liepen een halve dag achter op ons schema... Op zoek naar een scooter om te huren, na even zoeken (veel waren al vol) een plek gevonden voor twee mooie scooters. Voor mij de eerste keer op zo'n ding, en het centrum in HCMC is nou niet bepaald rustig te noemen. Maar na wat korte instructies van Wout kreeg ik dat ding aan de praat en al voorzichtig kon ik zelfs wegrijden ;). In het begin maar een paar bochten rechtsaf gedaan, hoefden we het drukke verkeer niet over, maar al vrij snel had ik het helemaal door en reden we vrolijk met de rest van de stroming mee.
Eenmaal bij de Cu Chi tunnels aangekomen was erg indrukwekkend. De Vietnamezen hebben in de oorlog dus een heel tunnelstelsel gemaakt om weg te duiken voor de Amerikanen en ze van daaruit weer aan te vallen. De tunnels waren amper een halve meter hoog en breed, en daar kropen ze door, en ze hadden zelfs hele kamers daar! Hele gezinnen leefden onder de grond :S. Erg indrukwekkend. De Vietnamezen hadden totaal geen wapens, maar recycleden alles van de Amerikanen. De bommen die zij dropten werden omgebouwd tot mijnen en kogels etc. Daarna weer een mooie tour terug. Lekker bruin geworden en zelfs een beetje verbrand aan de handen...
Op zondag hadden we alweer een tour naar de Mekong Delta, wilden het eerst zelfstandig doen, maar omdat het maar zo kort was toch maar met een tour. Met de bus naar My Tho en vandaar op de bootjes door de Mekong, erg touristisch (de kleine kanobootjes stonden zelfs in de file...), maar toch erg mooi. In de avond een homestay, klein guesthouse kun je het beter noemen, in een klein afgelegen dorp. Erg mooi. Daar nog een beetje kookles gehad, hoe maak je Vietnamese springrolls. Het eten was ook heerlijk. En de volgende dag de drijvende markt bekeken, daar komen een hoop boten bij elkaar met hun marktwaar en onderhandelen onderling. Nog gezien hoe ze rijstpapier en noodles maken. En nog een plek gezien waar ze kokossnoepjes maken, daar hebben we zelfs nog een slang om onze nek gehad!
Maandagavond waren we weer terug. Dinsdagochtend naar het oorlogsmuseum, niet normaal om te zien wat de Amerikanen hier allemaal hebben uitgevreten, echt schokkend gewoon! De foto's die je ziet van de verminkte mensen nog jaren na de oorlog zijn gewoon zo afgrijselijk, dat is niet menselijk meer.
Daarna de bus naar Dalat waar we gisteravond aankwamen. Meteen op zoek naar een tourbureau voor de activiteiten die we op onze planning hadden staan. Het bureau dat we in gedachten hadden was volgeboekt en het bureau waar Bas en Maartje waren geweest bestond niet meer. Dus maar verder zoeken, en uiteindelijk iets gevonden. Vandaag een heerlijke trektocht gemaakt door de bergen. Zijn naar 3 bergtoppen gelopen met vanaf de 3e een prachtig uitzicht op het meer. Echt zo mooi, was die hele wandeling dubbel en dwars waard!
Mijn nieuwe schoenen zijn meteen ingelopen, en dankzij watjes in mijn schoenen ook nog zonder blaren ;).
Nu even lekker relaxen, Wout doet boven een dutje, dus ik dacht, laat eens even wat weten aan het thuisfront :). Morgen gaan we hier canyoningen, van een paar prachtige watervallen gaan wij afdalen/springen. We zijn een groep tegen gekomen die het gisteren gedaan heeft, dus komt helemaal goed! Vrijdag door naar Nathrang, daar genieten van het strand en lekker snorkelen, en dan door naar het noorden.
Tot nu toe bevalt het ons geweldig hier. De mensen zijn hartstikke vriendelijk en behulpzaam, het weer is prachtig, het eten is heerlijk en de natuur is super mooi. Dus wij zullen ons voorlopig nog niet vervelen hier.
Ik ga nog proberen wat foto's te plaatsen!

• 22 Februari 2012 - 12:28

Toos Van Den Dungen:

Het klinkt allemaal weer geweldig, om jaloers op te worden.
    Geniet ervan!
    Liefs ma

• 22 Februari 2012 - 13:35

Ingrid:

Hoi Kim en Wout,
    Het klinkt allemaal geweldig! Inderdaad om bijna jalours op te worden. Geniet er dus maar lekker van!

• 22 Februari 2012 - 13:43

Suus:

Hee Kim en Wout,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Ik wens jullie nog 2 mooie weken toe! Hopelijk lukt het ook om nog wat foto's te plaatsen!

Groetjes Suus

• 22 Februari 2012 - 16:51

Toon En Roos:

hoi, dat ziet er weer gezellig uit.Altijd leuk om in een vreemd land weer nieuwe gewoontes te ontdekken.
    Het verhaal over de Vietnamezen is wel heel uitzonderlijk.Geniet er nog maar van en niet te bruin terug, want anders steek je te veel af bij de rest v d familie.

gr. Toon en Roos

• 22 Februari 2012 - 17:11

Nienke:

Super leuk om te horen dat jullie al zo veel hebben gedaan, maar rusten jullie ook een beetje uit? hihi
    Wij hebben trouwens ook geboekt ;)
    Jullie nog heel erg veel plezier gewenst en ik ben heel erg benieuwt naar de foto's!

Dikke knuffel!

• 23 Februari 2012 - 09:23

Yvonne:

Hee Kim en Wout,

Wat een geweldige verhalen weer!! Ik ben ook jaloers! Erg benieuwd naar wat foto's en jullie volgende belevenissen! Heel veel plezier nog!

Liefs,
    Yvonne

• 23 Februari 2012 - 09:51

Maartje:

Dat klinkt goed! Cool dat je zelf op een scooter door HCMC hebt gereden. Super spannend!
    En ik ben heel benieuwd wat je van het canyoning gaat vinden... Ik heb wel wat angsten moeten overwinnen, maar ik vond dat super gaaf! Veel plezier!

• 23 Februari 2012 - 10:37

Myrthe:

Klinkt goed hoor! Die foto's wil ik ook wel zien :)

• 24 Februari 2012 - 01:08

Jelske:

wauw nog maar een week weg en al zo veel gezien!! Wat een energie! maar groot gelijk hebben jullie, eruit halen wat erin zit! live your life to the fullest, het klinkt in ieder geval geweldig en die schoenen zijn inderdaad vast al ingelopen :) ben benieuwd naar de fotootjes!!! xxx