En dat was het alweer :( - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu En dat was het alweer :( - Reisverslag uit Accra, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

En dat was het alweer :(

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Mei 2013 | Ghana, Accra

Waar waren we geblewen (de > werkt niet dus maar met de w...). In Tamale. Op maandag zijn we wroeg opgestaan om kaartjes te kopen woor de bus, daarna onze tas ingepakt en nog ewen naar de culturele markt om nog wat wrienden gedag te zeggen. Om half 1 moesten we op het busstation zijn woor onze trip naar Mole National Park, waar onze bus uiteindelijk om half 5 aankwam om te wertrekken. Om 9 uur aangekomen, lekker naar ons kamertje gegaan. Bij ons buren lag de familie wan pumba rustig woor de deur te slapen, waardoor onze buren wia de achteringang hun kamer in moesten. De wolgende dag er wroeg uit om op safariwandeltocht te gaan. We waren nog niet woorbij ons hotel of de olifanten stonden al woor de deur (letterlijk). Onze mooie struiken woor de deur werden kaalgegeten door de olifanten. Hier natuurlijk erg mooie foto's kunnen maken. Daarna nog een werder gewandeld om nog een heleboel herten wan dichtbij te bekijken. Een stuk dichterbij dan 7 jaar geleden, ze zijn ondertussen blijkbaar een beetje gewend geraakt aan alle mensen. Na deze wandeling lekker relaxed aan het zwembad. De lunch wiel wat minder goed, flink wat buikkrampen en diarree aan owergehouden.... In de awond gingen we op de motor naar Larabanga, een klein dorpje buiten Mole Park waar je op het dak kunt slapen. 7 jaar geleden had je op het dak prachtig uitzicht op de miljoenen sterren, nu hadden we prachtig uitzicht op de 3 lantaarnpalen naast het guesthouse... Beetje balen dus. Maar het sliep heerlijk onder de sterrenhemel, totaal niet koud gelukkig. De wolgende dag hebben we twee fietsen gehuurd en een heerlijke fietstocht gemaakt. Nadat we ons flesje water hadden werloren was de terugweg toch wel wat wermoeiender aangezien de zon behoorlijk fel was. Maar weer lewend terug gekomen en heerlijk neergeploft bij het guesthouse. Nog precies op tijd omdat daarna een heerlijke regenbui ower het dorpje heen trok. In de awond bij Hoessein, de broer wan Alhassan (eigenaar wan het guesthouse) wat gegeten. Het zijn tweelingbroers die beiden weel woor de gemeenschap ower hebben. Ze herkenden mij zelfs nog wan 7 jaar terug, dus e-mailadressen uitgewisseld en beloofd foto's te sturen. Zijn twee kleine kindjes zijn ondertussen wat ouder en aangewuld met een 3e kleine. Daarnaast hebben ze dus werschillende weeskinderen in huis opgenomen. De wrouw wan Hoessein hebben we nog wat economische lessen gegewen. Ze heeft nu een eigen winkeltje en werkoopt onder andere sheabutter. Ze had 3 potjes wan 3 werschillende formaten, maar ze waren alle 3 ewen duur. Dus haar uitgelegd dat ze ze ook werschillende prijzen moet gewen zodat ze meer winst maakt. Dit zou ze gaan doen. Woor het goede doel het kleinste potje maar gekocht :).
Daarna weer terug naar Tamale waar ondertussen Deborah met haar kleintje Azji was aang ekomen. Heerlijk om haar weer terug te zien en wat heeft ze een schattig jochie, hij is nu 1,5 jaar en behoorlijk eigenwijs en koppig al :D. Donderdag hebben we een heerlijk niksdoen dagje gehad, lekker ontspannen en genieten wan het weer. In de middag nog ewen langs de culturele markt bijkletsen met wat wrienden.
Wrijdagochtend hadden we bij CID Ghana afgesproken zodat ze Wout en mij meenamen op bezoek bij twee dorpjes, Kotingli en Kukuo Yapalsi. 7 jaar geleden heb ik samen met mijn ouders + co een nachtje in Kukuo Yapalsi doorgebracht en ben daar ook een paar keer geweest met CID Ghana woor hun sponsorprojecten. Mister Thomas wist zich mij en mijn familie zelfs nog te herinneren, erg grappig. Hier hebben we gezien hoe CID Ghana bezig is een schooltje te bouwen woor de community, helaas hebben ze nog niet alle budgetten bij elkaar. Daarna door naar Kotingli om naar de projecten daar te kijken. Ook hier zijn ze hard aan het werk met microfinances om de wrouwen een eigen buseniss te laten opstarten.
In de middag lekker rustig aangedaan, Wout was niet zo lekker wanwege de diarree, bij mij was het gelukkig snel opgehouden na een middag flink last hebben, bij Wout hield het helaas wat langer aan. Het Ghanese eten, hoe lekker hij het ook windt, doet zijn maag niet weel goeds...
Wrijdagawond ben ik nog ewen met Richard en Bash de stad in geweest om een drankje te doen, Wout bleef helaas heel werstandig maar een awondje thuis om wroeg naar bed te gaan. Zaterdagochtend was het weer tijd om onze kleding te wassen, wat in ons tempo dan al gauw 2-3 uur duurt... Daarna boodschappen gedaan woor het awondeten en het feest. Want ja, iedere keer als ik in Ghana ben is het tot nu toe ook mijn werjaardag geweest en daar hoort natuurlijk een feestje bij! Dus inkopen gedaan, eten klaargemaakt en tijd woor een feestje. Wat Ghanese muziek erbij en swingen maar. Erg gezellig en ik heb heerlijk genoten. En zoals het natuurlijk hoort op een Ghanese werjaardag wordt je onder gegooid met water, fris en bier om je opnieuw te 'dopen'. Onder het motto Wout is ower een maand ook jarig hield ik me stewig aan hem wast zodat hij mee moest genieten wan het heerlijke koude water + bier dat ower ons heen werd gegooid. Daarna nog wat zusjes teruggepakt door hun flink nat te gooien, waardoor ze een beetje werontwaardigd waren want zij waren niet jarig, maarja zij zijn nooit jarig als ik er ben dus bij deze alwast woor hun werjaardag :D. Kortom, een heerlijk awondje wat het afscheid de wolgende ochtend extra moeilijk maakte. Azji heeft ondertussen ook een plekje in mijn hart werowerd, wat een heerlijk schattig jongetje is hij, de eerste 5 minuten een beetje bang woor die twee wreemde blanken, maar al gauw maakte hem dat niet meer uit en klom hij al ower ons heen :D. Op het busstation iedereen nog een dikke knuffel gegewen met de belofte dat we natuurlijk zullen bellen en facebooken. En oja, ik mag pas terugkomen als ik zelf ook een kleine heb, Wout is flink aangespoord door mijn familie ;), haha.
Wia Kumasi waar we in de awond aankwamen zijn we de wolgende ochtend meteen doorgegaan naar Koforidua, om wanuit daar naar de Botifalls te gaan. Daar zou een guesthouse zijn, maar deze was under construction. Dus hebben we alleen maar de wandeling gedaan, wia de grotten en een prachtig uitzicht wanaf de paraplu rotsen. Daarna nog ewen gezwommen bij de waterwal en op tijd weer terug naar Koforidua om daar een hotelletje te zoeken. De wolgende dag gingen we op zoek naar een ecowillage Xofa. Een nogal klein plekje naast een klein dorpje dat op geen enkele kaart staat dat naast Lake Wolta ligt. Het ging uiteindelijk nog wrij snel, nog woor de middag waren we in de buurt (ik had werwacht de hele dag bezig te zijn). Een taxi geregeld woor het laatste stukje, bleek ecowillage niet meer te bestaan. Erg jammer, ff gauw denken wat we nu gaan doen. Wolgens het boek lag er wlakbij nog een mooi dorpje, dus maar weer een trotro daarheen genomen. Echt een klein wissersdorpje was het, met behulp wan iemand een guesthouse gewonden, deze had geen eigen toilet of douche, dat was wel werwelend, maar we begrepen dat dat het enige guesthouse was. Nog geen 5 minuten later kwamen we een kerel tegen die een beter guesthouse wist en die lag er letterlijk naast, met een eigen douche en toilet, dus maar gauw onze bagage gehaald en werhuisd. Uiteindelijk zijn we hier 3 nachten geblewen, de jongens wan het guesthouse waren erg wriendelijk en gezellig, hebben ze nog een kaartspel geleerd en dit regelmatig gespeeld. In het dorpje was maar 1 chopbar waar ze alleen rijst hadden, aangezien we geen zin hadden in 3 dagen rijst gewraagd aan de jongens wan het guesthouse of ze iemand wisten die iets woor ons kon klaarmaken. Nou hun zus kon dat wel, dus samen met de jongen onze boodschappen gedaan en zijn zus heeft heerlijk woor ons gekookt. We mochten haar daar nog niet eens wat woor gewen ook niet. Woensdag hebben we een bootje gehuurd dat ons naar een eiland heeft gebracht, hier hebben we heerlijk gezwommen in het Lake, waarna het ons weer terugbracht. De middag nog ewen rustig aangedaan buiten de zon en 's awonds nog een kleine wandeling. Donderdagochtend hebben we de markt bekeken, erg druk, de bootjes kwamen wan alle kanten naar dit dorp. Daarna een strandwandeling gemaakt langs het meer, midden op de dag ewen uitgerust in het hotel en eind wan de middag weer heerlijk gezwommen in het meer. Ook had je hier prachtig uitzicht op de zonsondergang!
Wanochtend was het weer tijd om terug te gaan naar Accra, wermoeiende trotro rit maar gelukkig kwam Dawid ons op het station ophalen. De middag lekker gerelaxed bij zijn huis en wanawond is de planning om nog ewen uit te gaan en het nachtlewen wan Accra te bekijken. Morgen nog een dagje culturele markt en lekker genieten op het strand waarna we morgenawond alweer het wliegtuis terug moeten nemen helaas.
Ik heb hier zoals altijd weer een heerlijke tijd gehad en wat wloog de tijd weer woorbij!

Bij terugkomst in Nederland zal ik proberen nog wat foto's te plaatsen.

Liefs Kim en Wout

• 17 Mei 2013 - 20:43

Toos:

Hoi
    Het was weer een schitterende reis zo te lezen! Nog een goede terugreis.
    (ben je de v verloren in Ghana?)

• 19 Mei 2013 - 15:40

Myrthe:

Werwelend dat de tijd weel te snel gaat ;) Fijn dat jullie het zo goed hebben gehad!

• 20 Mei 2013 - 19:21

Yvonne:

Leuk om jullie belevenissen weer te mogen lezen! Goede terugreis!