Cultuur en algemene levensopvattingen - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Cultuur en algemene levensopvattingen - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Cultuur en algemene levensopvattingen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

04 Mei 2006 | Nederland, Venlo

Cultuur en algemene levensopvattingen
De meeste Ghanezen zijn vriendelijke en sociaal, open en vertrouwensvol, zelfs ten opzichte van vreemden. Een praatje met een bekende is bijna een verplichting en het afwerken van het traditionele begroetingsritueel hoort daarbij. Respect is een belangrijk goed in Ghana. Respect voor de medemens in het algemeen en voor iemand die ouder is in het bijzonder. Een grote mond wordt niet geduld en onheus gedrag is verwerpelijk. Je hebt de naam van jezelf maar zeker ook je familie hoofd te houden. Als gevolg hiervan hebben kinderen al vroeg een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Leeftijdsverschillen bepalen in belangrijke mate de sociale verhoudingen. Ook kleine verschillen. Iemand die jonger is draagt de bagage van een ouder iemand, doet zijn boodschappen en wast zijn kleren. Dit is niet slechts een plicht, het is ook een eer.

Wat ook nadrukkelijk heeft te maken met respect is het gebruik van de rechterhand. Men eet met rechts, groet iemand met rechts, geeft enkel met rechts een hand, pakt en geeft dingen met rechts, etc.. Dit heeft te maken met het feit dat de linkerhand wordt gebruik voor onhygiënische handelingen op het toilet. Om die reden is het beledigend iemand die hand toe te steken.
Ook kleding is heel belangrijk en ook hier speelt respect weer een rol. De gemiddelde Ghanees zal altijd trachten zich piekfijn te kleden zodra hij de deur uit gaat. Ook al heeft hij nog zo weinig te besteden, een verzorgd voorkomen is van eminent belang. Het getuigt van respect jegens een ander als jij je goed kleedt. Het wordt vaak slecht begrepen dat de toch rijke westerse toeristen, zich veelal plegen te kleden als de eerste de beste sloddervos in hun vale afritsbroeken, verbleekte hemdjes en verwilderde haar.
Ghanezen leven hun leven relaxed en zien tijd als een opeenvolging van gebeurtenissen, niet zozeer als een fenomeen dat bestaat uit uren en minuten. Mensen en vriendschappen zijn veel belangrijker dan schema's, planningen en afspraken. De spreekwoordelijke ‘African time’, houdt in dat het belangrijker is dát je komt dan hoe laat je komt.