Akwaaba - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Akwaaba - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Akwaaba

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 September 2006 | Ghana, Tamale

Nou, daar ben ik eindelijk weer eens :). Ik heb een drukke week achter de rug, en nog niet eens tijd gehad om naar een internet cafe te komen.

Dinsdag hadden we een lange weg te gaan van Accra naar Tamale. De bus zou om 1 uur vertrekken, maar toen we daadwerkelijk aanreden was het alweer 2 uur. De afrikaanse manier van leven he... Hier moeten we nog een beetje aan wennen. Het eerste stuk van Accra naar Tamale ging erg traag en langzaam omdat de weg daar heel slecht is, veel gaten en bobbels in de weg . We kwamen rond 8 uur 's avonds aan in Kumasi en hebben daar wat gegeten. Daarna gingen we door naar Tamale. We kwamen daar om kwart over 3 's nachts aan. Kristin en ik werden toen naar ons gastgezin gebracht en de andere 4 naar hun hotel.

Toen ik bij mijn gastgezin aankwam waren Beatrix en Richard wakker. Ze brachten me naar mijn kamer en lieten me de badkamer en toilet zien. Daarna zijn we gaan slapen.
Mijn gezin bestaat uit een oma (65), een tante Beatrix (achter in de 20), een kleinzoon Richard (23), zijn beide ouders zijn overleden. Hij heeft nog een oudere broer en een jonger zusje, maar die zijn het huis uit. Verder wonen er nog 3 nichtjes, Manuella (15), Ruth (12) en de derde heb ik nog niet ontmoet. Deze nichtjes wonen hier om hun oma te helpen, hun ouders wonen ergens anders in de stad.

Ze zijn hier erg aardig voor mij. Ik heb een leuke kamer, met een twee persoons bed, verder staat er een klein tafeltje en een stoel. Het huis ziet er netjes uit. Stromend water heb je hier niet altijd, dus vaak was ik me uit een emmer met een bakje water. (lekker koud..) De wcbak moet je eerst zelf vullen met water voor je kunt doorspoelen. Het is dus best wel primitief. Maar daartegenover staat dat bijna iedereen hier een telefoon heeft, tv, computer en soms zelfs een dvd speler.

Het eten is tot nu toe nog lekker ;). Dus voor iedereen die bezorgd was dat ik uitgehongerd terug kom :P dat valt dus wel mee.
Als ontbijt krijg ik een half stokbrood, het is redelijk zoet brood en erg lekker. Broodbeleg kennen ze hier niet, dus ma, die vruchtenhagel in mijn koffer komt nu wel van pas ;).
'S avonds koken ze vaak voor mij apart eten, ik heb van andere vrijwilligers gehoord dat ze dat altijd al doen. Ze zetten mijn eten vaak binnen op tafel, en zelf eten ze buiten. Maar dat vind ik zo ongezellig, dus ik neem mijn bord gewoon mee naar buiten en ga er gezellig bij zitten!!
Tot nu toe heb ik meestal rijst gehad, soms met een ei, soms met wat vlees. Het vlees kan hier erg taai zijn, de koeien worden niet zo vetgemest als bij ons ;). Zelfs de hond had er moeite mee om het op te eten :D.
Ik heb ook al yam gehad, dat is een soort aardappel waar ze een soort frietjes van bakken (de echte frietjes zijn lekkerder, maar dit is ook goed te doen). Gister heb ik voor het eerst gefrituurde banaan gehad, dat vond ik wat minder, was erg zoet. Voor de rest ben ik erg benieuwd wat ik nog meer krijg!

We hebben al een rondleiding gehad door Tamale, tot nu toe is het een erg leuke stad. Heel anders dan Accra, het is toch nog een heel stuk rustiger hier...
We hebben ook al een korte les in Dagbani gehad, de plaatselijke taal hier. Erg grappig om te leren, maar ik heb nog niet heel veel onthouden ;). De volgende keer zal ik mijn papier meenemen en jullie wat Dagbani leren ;).

Vanavond gaan we met CID Ghana uit, alle stafleden en vrijwilligers gaan dan mee. Heb er erge zin in, en ben erg benieuwd hoe het er hier aan toe gaat.

Morgen wordt ik meegenomen naar Kukuo Yapalski. Dat is een dorpje waar CID Ghana een schooltje heeft gebouwd. We gaan daar bij de plaatselijke chief wat drinken, ik ben erg benieuwd hoe dat is.

Nu weet ik verder niet zo heel veel te vertellen. Ik kan nog een foto's plaatsen, ik heb nog geen tijd gehad ze op mijn USB stick te zetten, en deze computers hebben volgens mij ook geen USB stick aansluiting. Dus ik zal kijken of ik de volgende keer in een ander cafe dat wel kan doen.Maar de foto's zijn erg leuk geworden!!!

Owja, ik had mijn gastgezin een stapel nederlandse spelletjes gegeven, zoals mens erger je niet, 4 op een rij, kruisje bolletje, mikado, yatzee en mastermind. Ze vinden het erg leuk, en ik ben nu bijna iedere dag spelletjes aan het doen. Voornamelijk met de twee nichtjes. Erg gezellig. Vandaag waren de kinderen van de buren op visite, de zijn ook erg schattig. Ik denk dat ik het hier wel 10 maanden vol ga houden!!

Ik stop nu maar weer. Ik heb denk ik zo goed als alles wel verteld nu!!

xxx Kim

Owja, ik was het vergeten, maar voeg het toch nog meer even gauw toe. Mijn nieuwe nummer in Ghana is: 00233-0246710338.
Een smsje sturen is niet duurder, en als iemand ooit zou willen bellen, check even www.televergelijk.nl Daar staan 0900 nummers op waardoor je goedkoop kunt bellen.

  • 09 September 2006 - 17:17

    Toos:

    Hoi Kim
    Fijn om te horen dat alles goed gaat. Ben ook benieuwd hoe je werk straks gaat. Heb gehoord dat je oma had gebeld, dat vond ze erg leuk. Je hebt nu zelf kunnen horen dat het wel weer wat beter met haar gaat. En probeer toch maar gauw je foto's te plaatsen zodat we je nieuwe familie kunnen leren kennen.
    Liefs ma

  • 09 September 2006 - 18:34

    Cindy:

    Hey Kim,

    Fijn om te horen dat je het daar naar je zin hebt en dat je nu al denkt dat je het 10 maanden vol kunt houden. Ik heb je nummer al opgeslagen in mijn telefoonboek:D. Je moet eens vragen of je de recepten krijgt van het ghanees eten dan kun je die een keer doormailen dan ga ik eens uitproberen hoe het eten daar is dat zou ik wel eens willen weten.
    Je moet de foto's eens snel op de site zetten ik wil eens weten hoe je daar nu leeft en hoe het land is. IK ben ook benieuwd naar hoe het alles gaat en hoe je werk zal zijn. Ik hoop dat het werk net zo goed bevalt als de mensen die nu voor 10 maanden je familie zullen zijn.
    Ik hoop dat alles zo goed bevalt zodat je het daar zeker zolang kunt houden.
    Ik zal je tussendoor nog wel eens een sms sturen.
    Heel veel plezier nog en heel veel succes met je werk.

    Groetjes Cindy

  • 10 September 2006 - 12:57

    Jessica:

    Mooi dat je het er zo leuk vindt.Ik hoop dat de komende 10 maanden alleen nog maar leuker en leerzamer voor je gaan worden. x

  • 13 September 2006 - 19:47

    Linsy:

    Ha Kim,

    Leuk om te lezen hoe het daar met je gaat!
    Ik zal regelmatig eensop de site kijken...

    Gr. Linsy

  • 16 September 2006 - 14:37

    Roos En Toon:

    Heel erg fijn dat alles goed verlopen is. Wel heel erg spannend hoe het je over een langere periode in het gezin bevalt. Wij zijn erg benieuwd naar jouw eerste foto's en veel succes verder. Tot horens.

  • 17 September 2006 - 09:39

    Maartje En Bas:

    Hee Kim,
    Zo te lezen gaat het helemaal goed daar! Super dat je zo'n leuk gastgezin hebt.. en dat ze ook nog eens apart voor je koken! We zijn heel benieuwd naar de foto's, dus de site wordt in de gaten gehouden!

    Liefs Maartje en Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 52183

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: