Een geslaagd circus!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Een geslaagd circus!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Een geslaagd circus!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Maart 2007 | Ghana, Tamale

Eerst nog even wat dingen die vooraf gingen.
Vorige week vrijdag ben ik zelf met die jongen (Issahaku) naar het ziekenhuis geweest. Zijn oma kon niet meekomen, ze was ziek, en de rest van zijn gezin weigerde mee te komen. Erg zielig. Op YA had ook niemand tijd, dus heb ik besloten zelf te gaan en is Jolien (andere vrijwilligster) met me meegegaan. Toen we daar aankwamen werden we eerst een tijdje heen en weer gestuurd, voor we eindelijk een kaart kregen en alles af konden gaan. Je moet eerst langs de verpleegster die je temperatuur en gewicht opneemt. Daarna werden we doorgestuurd naar de dokter. Er stond een ongelooflijk lange rij, maar na navraag waar de rij ongeveer begint kregen we het volgende te horen: Ow, gewoon even op de deur kloppen en je kunt naar binnen. Met wat schuldgevoel toch maar gedaan (uren moeten wachten was een niet zo leuk alternatief, al helemaal als je niet weet waar je moet gaan wachten). We waren snel bij de dokter weer weg, die schreef alleen voor wat er moest gebeuren. Hij heeft een tetanus injectie gehad, antibiotica en pijnstillers meegekregen en ze hebben zijn teen goed gereinigd met alcohol. Dat moet echt ongelooflijke pijn gedaan hebben, je kon het zo van zijn gezicht aflezen, maar geen traantje dat over zijn wangen loopt hoor!! De straatkinderen hier zijn toch wel flinke kinderen. Deze week hebben we zijn teen om de 2 dagen schoon gemaakt, en het ziet er al een stuk beter uit.

Dinsdag ben ik dus met Deborah mee op controle geweest. Toen we aankwamen moest Deborah haar file ophalen, en we konden door naar de dokter, Geen ellenlange rij gelukkig, maar 1 wachtende voor ons. Dus dat ging lekker snel. Ze had nog steeds last van haar wang, en een traanoog. Dus ze heeft weer andere medicijnen gekregen en moet over 2 weken nog een keer terug komen. Wat ze nou heeft weet ik nog steeds niet, Deborah zei dat het volgens de dokter een ziekte is voor oude mensen. Maar meer kon zij ook niet vertellen.

De rest van de week stond in het teken van het circus. Nog de olifanten kostuums afgemaakt en de draak in elkaar gezet. Nog wat oefenen met de kinderen. Gister was dan de grote dag. Gisterochtend eerst nog even gauw langs een vriend om de cd snel nog te branden, we gebruikten eerst 2 cd's maar dat was toch niet echt handig. Daarna naar werk om alles te versieren en de spullen klaar te leggen. Ondertussen hadden we ook nog de stress om alle kinderen bij elkaar te krijgen. 4 kinderen waren niet op komen dagen, er is een ruzie geweest in hun huis en we hadden dus geen idee of ze nog zouden komen. Iemand van YA eropaf gestuurd, en 3 kinderen hebben we kunnen vinden. We hebben het helaas zonder de 4de moeten doen. Rond een uur of half 5 kwamen de mensen langzaam binnen druppelen. We zouden rond 5 uur beginnen, maar er kwamen nog steeds meer mensen dus besloten we nog even te wachten. Om kwart over 5 hoorden we van iemand dat er die avond lights off zou zijn, en dat gebeurt om 6 uur. De voorstelling duurt normaal een uur, dus zijn we onmiddelijk begonnen. Kinderen bij elkaar geroepen, snel kleren aan gedaan en muziek aan. We hebben het gelukkig af gekregen voor de muziek uit ging!! Het was echt een geweldige voorstelling, de kinderen deden het erg goed (onder de acts sta je wel aan de zijkant te seinen wat ze moeten doen, maar dat is bijzaak!). Het publiek was erg enthousiast, dus het was een geslaagde voorstelling!

Joep, nog even jouw vragen beantwoorden. Deborah is mijn gastzus en is 22 jaar. Ik vlieg 14 juli, en kom de 15de aan in Brussel.
Over de regering, in een van mijn eerste berichten heb ik daar een stuk over geschreven, maar hier nog even in het kort:
Ghana is op 6 maart 1957 onafhankelijk geworden. Sindsdien zijn er afwisselend een democratische regeringen en door militairen gesteunde coupes geweest. Rawlings kwam in 1982 tot 1992 aan de macht via zo'n coupe, in 1992 werd hij de democratisch gekozen president. Hij is een keer herverkozen, maar een tweede keer mocht niet meer. Ghana is het eerste land dat de macht democratisch afstaat aan een nieuwe regering (gebeurde in 2000). Die regering is in 2004 weer herkozen. De economie hier is erg kwetsbaar, met een zwakke munt. Nu we het over de munt hebben. In juli dit jaar wordt het geld veranderd, ze gaan de 0000 wegstrepen. Vanaf 1 juli 2007 is 10000 cedis omgezet in 1 Ghana cedis. Ook krijgen ze grote briefjes, momenteel is het grootste 2 euro waard, maar dat wordt straks 20 of 50 euro.

Vandaag zou ik mijn gastzusjes meenemen naar het zwembad. Maar gister hoorde ik dat het zwembad erg vies was. De pijp om het schoon te maken is al een tijdje kapot, en ze hadden geen chemicalien meer, dus het zwembad is voor minstens 2 weken gesloten. Erg balen, want mijn zusjes hadden zich er erg op verheugd. Hopelijk kunnen we het gauw inhalen!

Koen, ik heb je vandaag al gebeld, maar bij deze nog een keer proficiat met je verjaardag!! Hopelijk heb je een leuke dag (gehad).

xxx Kim

  • 18 Maart 2007 - 11:56

    Jessica:

    Hoe is t? Leuk om te lezen van dat circus, dat maken ze natuurlijk niet elke dag mee. Erg dat ze daar zo met zieke mensen omgaan. Raar om te lezen ook, want zulke dingen zie je meestal alleen op tv, en jij maakt dat nu allemaal persoonlijk mee. Das best bijzonder. x Jessica

  • 23 Maart 2007 - 20:23

    Diny:

    Kim, zo te lezen is het een prachtige voorstelling geweest. Heb jij er foto,s van gemaakt? Erg knap van je!!
    Is het de bedoeling, dat je nog een project onderneemt, gedurende dit stagejaar?
    Wat voor medicatie krijgt Deborah voor haar wang? Is het een antibiotica, of pijnmedicatie? Deze toestand duurt al enkele weken.De diagnose is vaag. Ik denk, dat de arts het zelf ook niet weet.Maar ja, je verwacht wel een oplossing van hem voor je klachten. Ik hoop,dat het niet te lang duurt voor Deborah.
    Kim, succes met je activiteiten. Ik lees met veel interesse je berichten.
    Lieve groeten, Diny en Gerard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 52187

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: