Wist je dat 2... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Wist je dat 2... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Wist je dat 2...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Juni 2007 | Ghana, Tamale

Hej mensen.

De afgelopen week niet veel bijzonders gedaan, dus ik dacht, het wordt weer eens tijd voor een lijst wist je datjes! Bij deze.

Wist je dat...

... onderwijs hier een totaal ander niveau heeft?
... kinderen zodra ze 4/5 zijn ze het alfabet kunnen opdreunen? Maar als je een willekeurige letter aanwijst hebben ze geen idee welke letter het is.
... het erg lang duurt voor ze woorden kunnen lezen? Ze leren de kinderen hier niet de klank van de letters, waardoor een woord lezen erg moeilijk is.
... het toch lijkt alsof ze goed kunnen lezen? Ze leren de kinderen hier boekjes uit hun hoofd, kunnen dus zo een verhaal voorlezen, maar wijs je een willekeurig woord aan, ze hebben geen idee wat er staat.

...voetbal hier belangrijker is dan school?
...er bijv. afgelopen januari een voetbalcompetitie was tussen alle scholen?
... alle kinderen toen vrij hadden als hun school hun wedstrijd had?
... volgend jaar de Afrika cup in Ghana is?
... Tamale dan de hoofdstad is?
... er dus een spliksplinternieuw stadion in aanbouw is onder leiding van de Chinezen?
... er te weinig hotels/guesthouses zijn om alle toeristen onderdak te geven?
... alle scholen dus als slaapzaal gebruikt gaan worden?
... alle kinderen dus vrij hebben zolang de afrika cup duurt?

... gehandicapten bij banken en andere instellingen nooit in de rij hoeven te wachten? Ze hebben meteen voorrang.
... gehandicapten ook gratis een zorgverzekering hebben?
... ze dus gratis behandeld worden en medicijnen krijgen?

...Tamale een warenhuis heeft waar je spullen voor de keuken, bureaus, stoelen, kleren, geluidsapparatuur en vanalles en nog wat kunt krijgen?
... deze winkel een erg apart betaalsysteem heeft?
... als je iets wilt kopen je eerst de hele winkel afloopt en aanwijst wat je wilt hebben en dat op een briefje laat schrijven?
... je met dit briefje naar de kassa gaat om de producten te betalen?
... je dan met een mandje en het bonnetje de winkel weer afgaat om de betaalde spullen op te halen?
... je dan met je mandje richting de uitgang gaat en daar je bonnetje en spullen laat controleren zodat je niet teveel meeneemt?
... je tot slot naar de laatste balie gaat om je spullen in een plastic zak te laten doen?
... ik hier dus niet graag boodschappen ga doen? Hoezo omslachtig???

... ik over 2 weken alweer op reis ga?
... ik hier heel veel zin in heb?
... ik hier ook helemaal geen zin in heb omdat ik dan mijn vrienden en familie hie r moet achterlaten?
... ik dus de komende 2 weken ga beginnen met afscheid nemen van iedereen?
... ik dus over iets meer dan een maand weer in Nederland ben?
... ik dan iedereen weer hoop te zien?

Liefs Kim

  • 11 Juni 2007 - 18:09

    Jessica:

    HAHA! Die wist je dat van jou zijn erg leuk en veel wist ik inderdaad niet.
    Ik wens je veel plezier opje reis en sterkte met afscheid nemen van je 2e familie en land.

    xxx

  • 12 Juni 2007 - 07:36

    Diny:

    Dag Kim, wat weet jij veel van Ghana! Jij hebt er het afgelopen jaar veel geleerd en ervaren. Fantastisch om te lezen!
    Wist jij dat: dat nederlanders eigenlijk maar saai zijn?
    Het klimaat lijkt momenteel hier een beetje tropisch, een benauwde hitte, met af en toe flinke buien. Dus bereid je maar voor.
    Ik wens je sterkte met het afscheid nemen, en een fijne reis!!!
    Tot horens, lieve groeten, Diny van den Broek

  • 13 Juni 2007 - 15:35

    :

    ... je zusje haar rijbewijs heeft?

  • 13 Juni 2007 - 15:35

    :

    ze 3e op t lk is geworden?

  • 13 Juni 2007 - 15:36

    :

    ... sparta nu zaterdag hopelijk kampioen word :P

  • 22 Juni 2007 - 10:03

    Diny:

    Dag Kim, het is vandaag vrijdag 21 juni. Ik denk, dat jij dit weekend met je rondreis gaat beginnen.
    Daarom wil ik je een goede reis wensen.
    Geniet van alle mooie dingen.
    Ook een goede thuiskomst op 15 juli a.s.
    Misschien zie ik in het vrienden weekend van eind september. Tot ziens!!!
    Lieve groeten van Diny van den Broek.

  • 24 Juni 2007 - 13:53

    Helga:

    Fijne reis en tot in Nederland!Ik ben jaloers...

    groeten Helga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 52202

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: