Kumasi + visum verlengen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Kumasi + visum verlengen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Kumasi + visum verlengen...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 Mei 2007 | Ghana, Tamale

Na donderdag het batik te hebben gedaan ben ik thuis gaan eten en toen mijn spullen gaan pakken voor mijn weekendje naar Kumasi samen met Helga. Donderdagavond ben ik bij haar gaan slapen omdat we de bus van 4 uur 'snachts moesten hebben (dachten we) en haar gastvader kon ons brengen (die is taxichauffeur). Dus om 4 uur staan we op het busstation station, maar wachten tot de bus komt. Rond half 5 toch maar even gaan navragen, en de bus was kapot, die kwam dus niet meer. Toen maar de spullen gepakt en op weg naar het trotro station. Die stond gelukkig klaar dus we konden op weg. We gingen niet rechtstreeks naar Kumasi, we gingen via Makongo en dan met de boot naar Jeji en vandaar naar Kumasi. Met de trotro moesten we in Salaga nog overstappen op een trotro naar Makongo. Maar we hadden best veel geluk we hoefden nooit lang te wachten tot die vol zat.
In Makongo aangekomen moesten we wachten op de boot naar Jeji. Normaal gaat er een veerboot, maar door het slechte regenseizoen is het water te laag voor de grote boot. Dus konden we met een redelijk grote visserboot mee. Ook daar hoefden we niet lang te wachten. Toen 2 uur op een dun plankje in een propvolle boot gezeten, maar was erg gezellig. De omgeving viel wel een beetje tegen, vooral veel palen in het water, je zag weinig natuur. Maar dat werd later in het weekend gelukkig helemaal goed gemaakt. Toen in Jeji aangekomen konden we meteen in de trotro naar Kumasi. Daar overnacht en de volgende dag naar Lake Bosumtwi. Normaal gesproken zijn trotro's erg inefficient, uren wachten tot die vol zit. Maar hier wordt het als taxi gebruikt. Rijdt van de ene plek naar de andere en pikt overal passagiers op in een snel tempo. Toen bij het meer nog een half uur gelopen naar het guesthouse. Was echt een prachtige natuur!! Foto's volgen zo snel mogelijk.
Daar een dagje aan het meer gelegen, beetje gezwommen en gezond. Echt heerlijk relaxed!! De volgende ochtend weer naar Kumasi en de trotro terug. Nu hadden we de korte weg, maar deden er nog 8 uur over omdat de trotro ontzettend traag reed. O.a. in de 4 berg op?!?!?! Maar we zijn uiteindelijk terug gekomen.

Vandaag was een behoorlijke stressdag. Ik moest mijn visum verlengen. Normaal kan dat gewoon in Tamale, maar je kunt je visum maar 2 keer 3 maanden verlengen, in het begin krijg je 60 dagen dus je kunt 8 maanden blijven. Daarna moet je het land uit. Dan betaal je 40 dollar voor een re-entry visum (normaal 100, maar mijn organisatie heeft wat kunnen regelen), en toen heb ik een maand gekregen om het land uit te gaan. Dus dan moet je een dagje naar Paga, zo'n 4 uur reizen vanaf Tamale. Dat kwam me niet goed uit, omdat ik het best druk had op werk, maar dit weekend viert Jelske haar verjaardag in Bolga, dus dacht ik als ik vandaag ga kan ik fijn daar blijven, scheelt weer een groot stuk met de trotro terug. Dit was ook wel de laatste dag dat het kon, maar de visum dienst had me gegarandeert dat het geen enkel probleem is!!
Vertrouw dus nooit op het woord van de visum dienst.... Want de visumdienst van Paga vond dat het gister was afgelopen, dus dat ik maar fijn terug moet naar Tamale om een nieuwe re-entry te kopen. Wat dus niet echt een optie was, want dat duurt een aantal dagen, en dit weekend was mijn visum afgelopen. Smeken had weinig zin, toen naar 2 andere Ghanezen gegaan (customers office) die wat vriendelijker waren. Die nog geprobeerd te helpen, ging ook niet. Peter (van CID) gebeld of hij het nummer heeft van de office in Tamale, als die bevestigen dat ik vandaag mag dan was het goed. Ondertussen Jelske gebeld of die wat kan navragen bij de office in Bolga. De office in Tamale werkte niet echt mee, dus Peter weer gebeld en die zou zelf even bellen. Bolga werkte wat beter mee, maar kon weinig verichten. Ik kon wel terug naar Bolga, daar een boete betalen om mijn re-entry te verlengen. Maar dat zag ik ook niet echt zitten, dus nog ff afwachten of Peter wat kon bereiken. (Ondertussen al 3 uur verder...). Peter belde terug, ik kon de grens over, moest ik eerst de baas in Paga wat 'kleingeld' geven. Oftewel omkopen met 50.000 cedis (iets minder dan 5 euro). Ook niet echt mijn eerste optie, maar was het ondertussen zo beu dat ik alles wel wilde doen. Het is de eerste keer dat ik iemand moest omkopen (hopelijk ook de laatste), dus ik had nog niet echt ervaring, maar tis goed gekomen, ben niet opgepakt. Ik kreeg een stempel dat ik Ghana uitmocht. Toen niemandsland overgestoken naar de grens van Burkina. Ik heb het plan ooit een keer hier rond te trekken, maar ben er achter gekomen dat ik dan eerst even flink mijn Frans moet bijspijkeren! Ik kreeg daar een formulier voor mijn neus, ik begreep net waar ik mijn naam moest invullen, maar daar bleef het zo ongeveer bij. Kristin was hier gister geweest en had 200.000 cedis moeten betalen voor een visum naar Burkina. Maar ik kreeg het uiteindelijk voor niks! Doordat ik helemaal niks begreep van het formulier of hun frans. Ergens moest ik kennelijk invullen waar ik heen ging, waar ik ging verblijven. Maar ik ging nergens verblijven, ik wilde meteen terug. Maar dat begrepen ze niet, uiteindelijk iemand gekomen die 2 woorden engels spreekt. Ik uitgelegd dat ik gewoon terug ga, alleen 2 stempels nodig heb. "Stamp out, stemp in and I Ghana", zo heb ik het ongeveer uitgelegd. Ow zegt ie, als je Burkina niet ingaat hoef je helemaal geen visum te kopen! Ik helemaal blij, eindelijk iets dat meewerkt! Hup, formulier hoefde ik niet meer in te vullen (hele opluchting) ik kreeg twee stempels in mijn paspoort en kon weer terug :D. Terug in Ghana moest ik een stempel voor 60 dagen krijgen, nu was die vent ineens de vriendelijkheid zelve, hij wilde me echt niet dwarszitten, maar moest de regels volgen etc etc. Heel vriendelijk hem bedankt voor zijn hulpvaardigheid (helemaal menen deed ik dat niet), toen de mensen gaan bedanken die me echt hebben geprobeerd te helpen (ook al was dat niet gelukt) en ik kon weer terug naar Bolga! Dus nu zit ik achter internet samen met Jelske. Zij viert zaterdag haar verjaardag, dus dat wordt lekker feesten! En gelukkig ben ik van het gedoe met mijn visum af!!!

Eva: Ben blij dat je je cadeau leuk vindt! Als ik terug ben gaan we onze verjaardagen nog maar een keer overdoen he!

Diny: Ben blij dat je vakantie leuk was. Erg goed dat je in een gezin verbleef, daar leer je zeker het meeste van, dat heb ik hier ook gemerkt!

Fam Verkuijlen + Oma: Oma, alvast proficiat met je verjaardag! En ik hoop dat jullie een hele leuke dag hebben! Ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kan zijn. Volgend jaar weer!

Liefs Kim

  • 03 Juni 2007 - 15:07

    Diny:

    Dag Kim,Wat een gedoe met je visum. Gelukkig is het op zijn pootjes terecht gekomen. Hoeveel dagen ben je nu nog in Ghana? Wanneer precies kom je terug in Nederland?
    Hier gaat alles zijn gangetje. Weer aan het werk en op naar de zomervakantie.
    Ik wens je nog een goede tijd toe, de komende weken en tot horens!!!
    Lieve groeten, Diny van den Broek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 52268

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: