Aangekomen in het laatste land, Togo - Reisverslag uit Dapaong, Togo van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Aangekomen in het laatste land, Togo - Reisverslag uit Dapaong, Togo van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Aangekomen in het laatste land, Togo

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

03 April 2010 | Togo, Dapaong

En wat vliegt de tijd, laatste weekjes reizen, dan nog 3 weken Ghana en dan kom ik alweer richting Nederland!!
In Bamako hebben we 2 dagen gewacht op ons visum, in die tijd dus maar lekker geshopt voor souvenirtjes (hoort er ook bij he), en hebben we vanaf 'point G', een heuveltop, over de stad heen kunnen kijken. Nouja, voor zover de smog dat toestond dan!
Van Bamako zijn we naar Sinkasso vertrokken, in het zuiden van Mali. Daar hebben we grotten bezocht, was erg mooi. We hoorden de animalisten (traditioneel geloof) zingen, maar konden ze helaas niet zien. Maar het was een erg mooi omgeving.

Vanuit daar zijn we weer naar Burkina Faso gegaan, Bobo-Dioulasso. Hier hebben we het stadje verkend, heel cultureel een museum bezocht (ons eerste op de hele reis, maar was wel mooi!), en door het oude stadsgedeelte een rondleiding gehad. Dat was erg mooi, gezien hoe ze het lokale bier brouwen en hoe ze de metalen beeldjes maken.We hadden een gids die ons een uur zou rondleiden, maar na een half uurtje zei hij dat hij moest gaan. Het was vrijdag en dus biddag voor de moslims, en hij moest dus naar de moskee toe :). In Bobo loopt er ook een rivier, waar de mensen zich in wassen, hun kleren wassen, de afwas doen, water halen, maar ook als openbaar toilet gebruiken en je de drollen dan ook vlak naast de plek zien liggen waar ze wassen :s. Soms is het ineens weer heel duidelijk hoeveel geluk wij hebben dat we in Nederland geboren zijn!!

Vanaf daar op en neer naar Banfora, dat was echt midden in een prachtige omgeving. Na een hele tijd in de droge woestijn van Mali doorgebracht te hebben, was deze prachtige groene omgeving wel weer even iets anders.
Zo zijn we een dagje naar de Domes geweest, een prachtige rotsformatie, en die middag naar de watervallen. Ze waren wel klein, aangezien het al een paar maanden niet geregend heeft, maar nog steeds zeer de moeite waard. Lekker bikini aan en zwemmen maar, beetje in de zon liggen, ik heb nog een stukje gewandeld langs de rivier, oftewel, een heerlijke middag genoten van de prachtige natuur!!!
De tweede dag zijn we naar de Sindou Peaks geweest, erg mooi. Een grote rotsformatie van 1 bij 5 km, ook daar even gewandeld en genoten van het prachtige uitzicht! Alsof je ineens in een compleet ander landschap ben tegen gekomen.

Vandaar langzaam terug naar Ouagadougou, en vrijdag was het zover en ging ik naar Togo. Ik ben samen met Klaske gegaan, het Nederlandse meisje dat ik hier heb leren kennen. We zijn vrijdag veilig en wel de grens over gekomen, en ook hier zie je weer meteen verschillen met de andere landen. Veel verschillen die we zien zijn verschillen tussen de winkeltjes, in Senegal en Mali heb je overal winkeltjes waar je brood kunt kopen, in Burkina Faso en Togo zie je dat weer bijna niet. In Burkina Faso heb je overal kraampjes waar je brood met boter of ommelet kunt krijgen, in Mali en Senegal is dat vooramelijk brood met mayonaise of ommelet.
Ook qua vervoer zijn er duidelijke verschillen, zo heb je in Senegal heel veel taximotors met een karretje achter de motor waar zo'n 8 personen in kunnen, in mali en burkina zijn het gewoon taxi's, en hier in Togo heb je ook motors waar je gewoon achterop zit. Erg grappig om overal die verschillen te zien.

Gister zijn we dus hier aangekomen en vandaag hebben we 2 motors gehuurd om ons naar de bergen en Grottes de Nano te brengen. Dat was echt prachtig en niet geschikt voor mensen met hoogtevrees! We dachten eerst dat het 3 uur wandelen was daarnaar toe, maar de weg was nu beter en de motor kon naar het eindpunt toe rijden. Daar zijn we via een laddertje omlaag geklommen en via een smal paadje naar de grot. Echt langs een afgrond! In die grotten leefden vroeger dus mensen en je zag nog de resten van de huizen en er was echt een prachtig uitzicht!! Echt ongelooflijk mooi.
Nog een kleine 2 weken in Togo te gaan, maar als de rest net zo mooi is als de eerste dag dan heb ik er zeker zin in!!!

• 03 April 2010 - 17:41

Toos:

Hoi
    Zo te horen heb je nog steeds zin in 't reizen.
    Je zou toch bijna verzadigd kunnen zijn van alle indrukken.
    Geniet nog van je laatste weken.
    Liefs ma

• 05 April 2010 - 19:23

Betsie Van Leeuwen:

Een voordeel van Togo is toch wel dat je minder kans hebt op autopech en met een motor kun je toch vrij dicht bij je einddoel komen!
    Geniet nog van je laatste weken Kim.