Togo, een klein maar wonderbaarlijk mooi landje - Reisverslag uit Kara, Togo van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Togo, een klein maar wonderbaarlijk mooi landje - Reisverslag uit Kara, Togo van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Togo, een klein maar wonderbaarlijk mooi landje

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 April 2010 | Togo, Kara

Togo is een landje van amper 100 km breed en 600 km lang, maar waarin genoeg te zien is hebben we gemerkt!!
Na die zaterdag de grotten in de bergen gezien te hebben, liepen we 's avonds door het stadje en zagen we nog een groot paasvuur bij de kerk, erg mooi! Zondag zijn we doorgetrokken naar Kante, een dorp verderop. Daar hebben we de middag gerelaxed, beetje door het dorp gelopen en gerust. Na het eten (na 2 maanden eindelijk weer heerlijke fufu gehahd (gestampte yam)), zijn we nog met een jongen mee uit geweest naar een dansclub. Dat was erg gezellig, was een speciaal feest voor pasen. Erg leuk.
Maandag zijn we vanuit daar met de motor naar de tamberma valley geweest. In deze valley liggen een paar oude dorpjes, dat was erg mooi om te zien. Deze huisjes zijn allemaal uit modder gebouwd, en als het dan geregend heeft moeten ze van binnen vuur stoken zodat het huisje weer droogt, omdat het anders instort. Ze moeten de huisjes sowieso om de paar jaar opnieuw bouwen, wat een werk!!!
Verder hebben we hier nog prachtig door de heuvels gelopen. Toen ik hiernaartoe kwam dacht ik dat het qua natuur een beetje overeen kwam met het noorden van Ghana, wat erg droog is, maar hier heb je veel meer heuvels en bergen en het landschap is ook een stuk groener!

Vanuit daar zijn we naar Lome geweest, de hoofdstad van Togo, wat een lange tocht naar het zuiden was. Lome is echt een heel mooie stad, heel sfeervol, wat het erg leuk maakt om daar gewoon over straat te lopen, beetje souvenirs te kijken enzo. Donderdags zijn we vanuit Lome een dagje naar Togoville geweest, een dorpje dat aan een heel mooi meer ligt. Daar hebben we heerlijk gezwommen, het water is gewoon warm! In Togoville hebben we nog wat geleerd over de geschiedenis van het land, zo kregen we te horen dat het land vroeger door de Duitsers beschermd is tegen de Fransen, maar na de wereldoorlog waren ze toch in Franse handen gevallen. Dat verklaarde voor ons het feit dat hier zo veel Duitsers zijn, weer wat geleerd.

Afgelopen weekend hebben we een sportief weekend gehad. Zo hebben we zaterdag een wandeling door de bossen gehad naar een waterval toe. De waterval was niet heel bijzonder, maar de weg ernaartoe was echt prachtig. Hier kregen we ook uitleg over hoe je van de planten verschillende kleuren verf kunt krijgen, erg grappig. Aan het eind van de middag zijn we nog naar de heuveltop gelopen waar we uitzicht hadden over Ghana. Helaas was het een beetje mistig en zagen we niet al te veel :(.
Zondag zijn we naar een dorpje verderop gegaan en hebben we daar 2 fietsen geregeld en zijn we een tochtje gaan maken door de heuvels. We gingen richting een waterval en deze was echt heel mooi! Daar hebben we dus heerlijk van de omgeving genoten, was ook nog een flinke wandeling naar de waterval toe.
Die avond vonden we dat we wel een lekkere maaltijd verdiend hadden dus zijn we heerlijk uit eten geweest in een restaurant. Normaal eten we gewoon uit de tentjes op straat, waar je lekker eten kunt krijgen voor weinig geld, maar nu deden we het een keer uitgebreid :). (nog steeds voor weinig geld vergeleken met Nederlandse begrippen hoor, eurootje of 6 pp).

Maandag dachten we dat we niet zo ver hoefden te reizen, dus konden we wel rustig aan doen 's ochtends. Om 11 uur waren we op het trotro station, en om half 3 waren we eindelijk onderweg ( het is hier altijd wachten tot het busje vol zit), maar we hadden ook niet het beste busje, dus het was donker tegen de tijd dat we bij het stadje aankwamen, en we wilden eigenlijk door naar een volgend dorpje. Dat hebben we toch maar niet gedaan en toen zijn we daar een hotelletje gaan zoeken. Hier bleek die dag de Tour de Togo aangekomen te zijn, dus nog net 1 vrije kamer gevonden, na 2 volle hotels te hebben gehad. We werden uitgenodigd voor het feest 's avonds, dus zijn we even wezen kijken, maar het was heel veel Frans gepraat, dus daar begrepen we weinig van. Waar het op neer kwam was dat er iedere keer 4 vrouwen of mannen op het podium werden geroepen en dat ze dan moesten dansen en dan kreeg de beste een shirt of een pet. Dus dat was wel grappig.
Dinsdag zijn we maar van daaruit op en neer naar het dorpje geweest om daar de grootste waterval van Togo te bekijken, en het was inderdaad erg mooi, en de moeite ook zeker waard (om 6 uur ons bed uit, 3,5 uur onderweg heen, 3 uur naar de waterval en zo'n 5 uur terug).
En vandaag zijn Klaske en ik ieder onze eigen weg gegaan, zij van daaruit naar haar plaats in Ghana en ik eerst een stuk naar het noorden en morgen vertrek ik dan ook naar Ghana. Dan zit mijn reis van 2,5 maand erop. Maar het was een prachtige reis, en ben ook ontzettend blij dat ik naar Togo ben geweest. Heb het erg gezellig gehad met Klaske, het is hier ontzettend mooi en de mensen zijn erg vriendelijk.
Zo hadden we een keer dat we in een klein dorpje zaten zonder straattentjes waar je eten kon kopen en de restaurants vonden we te duur. Dus waren wij naar een supermarktje (klein winkelje) gelopen en vroegen of ze daar eten hadden, het kwam er op neer dat wij onze ingredienten kochten en dat de jongen zijn winkel sloot en voor ons het eten ging koken! En het was nog heerlijk ook!!!

Nu ga ik dit verhaal maar weer afsluiten en genieten van mijn laatste avondje in Togo, en mijn laatste avondje Frans spreken, morgen kan ik weer lekker overgaan op het Engels. Mijn Frans is wel een heel stuk vooruit gegaan, maar soms mis je toch wel de woordenschat die ik in het Engels wel heb.
Tot over een maandje in Nederland!

• 14 April 2010 - 16:28

Toos:

Hoi Kim
    Geniet straks nog maar even van je familie in Ghana want het zit er zo op! Doe ze de groetjes daar van ons.
    Liefs ma

Myrthe:

Alweer Machu Picchu gezien, wat een geluk :D

• 15 April 2010 - 14:34

Wout:

Hey Meisje, zo heb je je landen en vlageen op deze site wel verzameld, klinkt allemaal erg goed en we gaan je eens flink uithoren als je terug bent ;)
    knuf

• 19 April 2010 - 11:49

Anja Smulders:

Hallo kim.
    hartstikke goed om te horen dat het goed met je gaat.
    Ik ben wat nalatig geweest in het schrijven (teveel gebeurt in het thuisfront,nu alles redelijk onder controle))maar nu ben ik er weer om te zeggen dat ik weer met veel plezier en bewondering jouw spannende ,leerzame en boeiende reisverslagen.
    Het schiet nu wel op he?
    Geniet met volle teugen en tot over een maand.
    hartelijke groeten
    anja verhalen lees