Papa, alvast proficiat!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Papa, alvast proficiat!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Papa, alvast proficiat!!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

12 April 2007 | Ghana, Tamale

Eerst even over Pasen. Het was een heerlijk weekend. Zaterdagochtend in de regen vertrokken naar Bolgatanga, daar gelukkig in de stralende zon aangekomen :D. Lekker geluncht. Toen kwam Jelske op het geweldige idee om op eerste paasdag pannenkoeken te bakken, dus zijn we gauw nog wat boodschappen gaan doen. 's Avonds gingen we richting internet, en onderweg kwamen we langs een kerk, die had die dag zijn officiele opening, dus zijn we even gaan kijken. Echt, als je in die kerk komt dan vergeet je ff dat je in Afrika bent, het is echt een prachtig gebouw! (ik zal dit weekend proberen een foto erop te zetten). Zondagochtend zijn we dan ook naar die kerk gegaan voor de mis (ik wordt hier nog vroom in Ghana zeg...). Om 9 uur begon de mis met eerst 1,5 uur gezang. Echt prachtig, het was alsof we bij een popconcert stonden, mensen klapten, zongen, joelen en juichten mee. Er was zelfs iemand met een voetbalfluitje aan het fluiten!!! Echt geweldig om te zien. Daarna konden een aantal mensen hun testimony doen, oftewel vertellen wat God in hun leven heeft gedaan. Daarna begon de preek van de priester. Het was echt een geweldige preek, ging over Love revolution. Hij vertelde onder andere dat mannen en vrouwen gelijkwaardiger moeten zijn in het huwelijk. Dat ze meer een moeten zijn, en niet ieder hun eigen leven leiden. En hij vertelde dat kinderen slaan niet goed is (caning, of hoe je het ook schrijft, gebeurt hier nogal vaak, op scholen en thuis). Zijn woorden waren: It is the duty of the children to cause problems. It is the duty of the parents to solve them. Eindelijk iemand in Afrika die tegen slaan is!!!
Maar na die preek begon er een gedeelte dat ik wat minder vond. Eerst begon de priester motors uit te delen aan de priesters van de dorpjes eromheen. Voor de paar keer dat ze naar Bolga komen kunnen ze niet fietsen. En omdat het gebouw nog nieuw is en ze nog niet alles af hebben, vroegen ze alle mensen in de kerk geld te geven. Eerst wilde hij 20 mensen naar voren hebben die binnen 3 maanden 10 miljoen cedis willen geven (dat is ongeveer 1000 euro!!!), en er stonden zo 20 mensen vooraan!!! En dan denk je dat je in Afrika zit, waar mensen arm zijn... Daarna wilde hij 20 mensen naar voren die 5 miljoen gaven, toen iedereen die 2 en 1 miljoen kon geven. En zo werd het bedrag steeds lager. Op een gegeven moment begon hij te zeggen dat iedereen die 100.000 (10 euro) in zijn portemonnee heeft moet dat afstaan, dat geld is niet van jou, maar van God, dus je moet het nu geven.... Voor mijn gevoel klopte dit totaal niet.
Maarja, 5 uur nadat de mis begon zijn we maar gegaan, we vergingen van de honger, en het zag er niet naar uit dat ze gauw zouden stoppen... (ze begonnen net weer te zingen, en als dat weer 1,5 uur zou duren...)
Zondagavond pannenkoeken gebakken, was echt heerlijk!! Miste alleen de stroop :(, maar die komt nog he Cindy!!!

Maandag zouden we naar een picknick gaan. Hier is in veel plaatsen tweede paasdag een grote picknick voor heel de omgeving. We zouden gebracht worden door Martin (buurman van Jelske) maar zijn auto was die ochtend kapot gegaan. Dus we konden helaas niet gaan. Maar we zijn lekker wezen shoppen, nog wat stofjes gekocht erg gezellig. 's Avonds toen ik weer met de trotro naar huis wilde, was de laatste trotro net weg... Maar gelukkig was er een Ghanees die met zijn eigen auto naar tamale ging, en hij zocht nog wat lifters. Dus ben ik met hem en nog iemand anders naar Tamale gereden, kon ik heerlijk op de achterbank liggen in plaats van opgepropt in de trotro!! En hij was ook nog eens een Ghanees die wist hoe je rustig moet rijden!

Dinsdag weer begonnen met werken. Kregen 's ochtends ineens te horen dat de docente niet meer komt, neemt vakantie per direct en gaat daarna studeren. Wij half in paniek want de kinderen van haar klas kennen nauwelijks Engels, en dan is een Dagbani docent zoveel handiger. Maar gelukkig is er geregeld dat ze tot eind april blijft, en kan Hafiz (project coordinator) nog een vervanger zoeken. Verder hard gewerkt deze week. Heb bijna de activiteitenmap af, is lekker groot geworden, en verder veel verslagen en verslagen over mijn verslagen. SPH noemen ze dat!!! :D.

Nou pa, dan nu een stukje voor jou. Morgen alweer 60 jaar!! Heel erg proficiat!!! Ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kan zijn. Maar gelukkig is mijn cadeau al veilig in Venlo aangekomen, en hopelijk ben je er blij mee! Ik heb ma al gevraagd of ze filmpjes en foto's van het feest wil maken, kan ik toch nog een beetje meegenieten.
Heel erg veel plezier op je feest, ik zal je morgen even bellen!!

Heel veel liefs, Kim

  • 12 April 2007 - 20:42

    Pa:

    Ik ben benieuwd!

  • 15 April 2007 - 15:08

    Petra Theunissen:

    Hoi Kim,
    eindelijk via deze weg een berichtje.
    leuk omt te lezen wat je allemaal doet daar. veel succes verder en tot in juli. Gr

  • 15 April 2007 - 17:52

    Diny:

    Kim, zo te lezen heb jij de paasdagen op een leuke manier door gebracht. En weer het een en ander meegemaakt. Ik heb de foto's van het circus met veel plezier bekeken. Wat een kleuren, wat knap van de kinderen! Wat hebben de kinderen lieve gezichten. Ik kan mij voorstellen, dat je er gehecht aan raakt.
    Ook leuk om foto's van je zusjes te zien.
    Proficiat met je pa! jammer, dat je ver weg bent, maar in gedachten kun je ook bij iemand zijn.
    Kim, ik wens je het beste, succes, en tot schrijfs.
    Lieve groeten, Diny van den Broek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 52299

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: