Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Mole National Park

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 November 2006 | Ghana, Tamale

Na weer een weekje werken ben ik afgelopen weekend een heerlijk weekendje naar Mole geweest. Een prachtig natuurgebied waar je verschillende soorten dieren kunt tegenkomen.

Vrijdagochtend om 8 uur stond ik op het trotro station om de kaartjes voor ons 7 te halen (Kristin, Liesbeth, Jan, Kimberly, Suzan, Jutta en ik). Van 9 tot 11 nog gewerkt, daarna gauw naar huis, spullen pakken, eten en met de taxi naar het trotro station. We moesten om 1 uur aanwezig zijn, om half 3 vertrokken we eindelijk richting Mole. Na een rit van ongeveer 4 uur kwamen we in Mole aan. Wij snel de bus uit(we hadden van te voren via mail gereserveerd maar wisten niet of dit aangekomen was) om snel een kamer te regelen. Er was al een probleem, we wilden 2 kamers voor 2 personen en 1 voor 3, maar er was nog maar 1 kamer voor 2 en 1 voor 3. Maar hij kon bij allebei wel een matras bijleggen, dus dat deden we toen.
Onze spullen hebben we naar de kamers gebracht en dan gauw eten bestellen want we hadden honger. Richting onze hotelkamer stonden de wilde zwijnen al buiten te grazen, de natuur konden we nog niet echt zien want het was al donker.

We konden kiezen tussen de safari van 7 uur 's ochtends of die van half 4 's middags. Wij hebben besloten 's ochtends te gaan want dan is het nog niet zo warm, en 's middags wilden we richting Larabang, een plaatsje 6 km van Mole vandaan. Na het eten moesten we dus nog even 2 matrassen regelen. Ik lag bij Kimberly, Suzan en Jutta op een kamer, en aangezien zij de bedden hadden 'ingepikt' moest ik op het matras wachten. Daar kwam het probleem dat er nog maar 1 matras over was, en we hadden er 2 nodig... Erg goed geregeld allemaal..
Eerst bood hij ons de luxe kamer aan, maar dat moesten we dan ook betalen (386.000 cedis tegenover 220.00). Dat waren we dus niet van plan, na wat zeuren gaf hij ons een klein beetje korting, maar ook dat was nog duur. Uiteindelijk heeft hij maar een matras uit die kamer gehaald en naar de kamer van Kristin gebracht.

Ik toen ook maar naar mijn eigen kamer, lag daar een heel smal en dun matrasje, en de rest had zo'n sjiek bed.. Dus ik heb niet veel geslapen. De wekker stond op half 6, om 6 uur zou de zonsopgang zijn en dat wilden we wel zien. Maar toen we buiten kwamen was de zon al boven :(. Maar ik heb een mooi rondje gewandeld en de natuur was echt prachtig. Al meteen de apen zien klimmen in de bomen. Daarna richting restaurant gelopen, kun je geen ontbijt krijgen voor 7 uur!! Verwachten ze dat mensen met een lege maag 2 uur gaan wandelen????
Wij (met een lege maag) richting de safari lopen, kwamen we gelukkig een winkeltje tegen dat brood verkocht. Daarna zijn we begonnen aan de wandeltocht.

Al vrij snel zagen we een groep herten, dus heel zachtjes lopen en niet praten, anders waren ze zo weg. In deze tocht hebben we ook een hoop apen gezien, en olifanten die zich zaten te baden in het meer! Het was echt prachtig om te zien. Ik vond het wel jammer dat ik de olifanten niet op het land heb gezien, wilde toch wel eens weten hoe groot ze waren, dat zag je in het water niet goed.
Na 2 uur waren we weer terug in het hotel en gingen we even een goed ontbijtje eten. En daarna lekker zwemmen! Het hotel heeft zijn eigen zwembad, en het was nog niet eens druk ook niet. Ondertussen af en toe naar het uitzicht gekeken of we nog dieren zagen lopen, maar geen olifanten meer gezien.

'sMiddags gingen we naar Larabanga, maar we hadden nog geen vervoer. Uiteindelijk hebben we een man kunnen strikken die ons met de motor wel wilde brengen, 2 personen tegelijk, 15.000 per persoon (1,50). De taxichauffeur vroeg 30.000. Dus ze vertrokken 2 aan 2. Liesbeth en ik zouden als laatste gaan, Jan als eenalaatste. Maar toen hij Jan kwam ophalen was de motor kapot... Maar hij zou het wel repareren, we moesten maar rustig wachten (het was ondertussen al half 7). Tijdens dat wachten hebben we de prachtige zonsondergang gezien!! Liesbeth ging even wat foto's nemen, en ineens kwam die man aangerend dat we mee moesten komen en heel erg moesten opschieten. Dus ik in allereil de spullen bij elkaar geraapt, Jan ging rennend Liesbeth halen. Ik richting de auto, achter in de oplaad gekropen, de auto reed al richting het hek, komt liesbeth ineens van achter aangelopen die geen idee heeft wat er gebeurt. Jan snel geroepen in de auto gesprongen en weggereden (de chauffeur had hele erge haast). Halverwege de motor opgehaald en op naar Larabang. Daar is een mooi guesthouse waar je op het dak kunt slapen!
De man van het guesthouse bracht ons naar de savannah lodge waar we heerlijke rijst met saus kregen. Daarna terug naar het hotel en het dak op. We waren deze nacht niet de enige die op het dak gingen slapen, en er waren dus weinig matrassen. Twee matrassen voor 7 personen, wat dus niet paste, ik kreeg een mooi slaapzakje boven op het harde dak. Ik ben toch mooi op een matras bij een van de andere mensen gaan liggen die met z'n 4en twee matrassen hadden. Het was bijna volle maan, en een beetje bewolkt, maar het was erg mooi. De volgende morgen wilden we de bus van 8 uur pakken. Daarvoor nog even gauw de oudste moskee van Ghana bekeken. Komt de bus van 8 uur, is hij vol... Mogen we niet meer mee.
Maar, zei de man van het guesthouse, er komen wel trotro's langs.
Wij volverwachting wachten. En het werd maar later en later, en geen trotro die langskwam... Toen het 2 uur was hebben we besloten het op te geven en maar nog een nachtje hier te blijven. De anderen wilden naar Mole om nog lekker te zwemmen. Maar dan moesten we eerst weer entree betalen, en ik had het zwembad wel al gezien. Dus ik heb een fiets geregeld en ben met de man van het guesthouse een mooi rondje gaan fietsen door de prachtige natuur. Hij bracht me naar een riviertje waar je heerlijk kunt zwemmen, er waren ook veel kinderen. Na een uurtje gezwommen te hebben, zijn we weer terug gefietst. We kwamen langs de savannah lodge en daar heb ik weer die heerlijke rijst gegeten. Het was een heerlijke middag met een prachtige natuur. 's Avonds heb ik nog een rondje gefietst in het donker, ik wilde naar de telefoonpaal fietsen (er is geen bereik in Larabanga of in Mole) en mijn gastgezin informeren waar ik was. Maar het was heel erg berg op, en na een half uur fietsen, ben ik maar weer terug gegaan.
De volgende dag maar het zekere voor het onzekere genomen en de nachtbus van 4 uur gepakt. Dat was dus lekker vroeg op staan. Na 4 uurtjes reizen kwam ik vanochtend om 8 uur in Tamale aan. Gauw naar huis, even lekker douchen en naar de wc (de wc in het guesthouse had nogal last van maden en bromvliegen. ik vond die maden nog minder erg, die blijven zitten waar ze zitten, de vliegen begonnen vrolijk rond te vliegen :S). Daarna mijn kleren gewassen, ze waren allemaal bruin van de zandwegen en als je daarover heen rijdt komt er nogal wat stof vanaf.

's Middags van plan nog te gaan werken, dus na gegeten te hebben om half 1 willen vertrekken. Lekke band... Dus dan maar naar de fietsenmaken lopen, en maar wachten tot het geplakt is. Het was toen al 1 uur en dan begint de klas op Youth Alive, en aangezien ik een half uur moet fietsen, had ik besloten maar niet te gaan. En vandaar dat ik nu hier zit, weer een verhaaltje te typen :).

Ik heb geprobeerd weer wat foto's erop te zetten, maar het is vandaag niet gelukt, het programma wil niet openen. Dus jullie moeten nog even wachten op de foto's van de diertjes en de natuur!!

Ik zal het zo gauw mogelijk proberen te doen.
xxx Kim

  • 06 November 2006 - 17:41

    Rian:

    Hoi Kim,
    Klinkt erg leuk daar. Wat een luxe dat je gewoon kunt beslissen dat je niet gaat werken haha:P
    Ben benieuwd naar de foto's..:D

  • 06 November 2006 - 22:43

    Maartje:

    Hoi Kim,
    Ik heb je verhaaltje nog niet gelezen, maar dat zal ik morgen doen!
    Mijn moeder belde vandaag op om te vertellen dat ik een geweldig mooie ketting uit Ghana heb gehad voor mijn verjaardag, dus ik ben benieuwd als ik zaterdag thuiskom!
    Bij deze al bedankt!!

    Liefs Maartje

  • 06 November 2006 - 23:10

    Toos:

    Ha Kim
    Ik hoop toch wel dat wij op z'n minst 'n eigen matras hebben als we komen! Maar ook dat nemen we wel voor lief. Tot horens.
    Liefs ma

  • 08 November 2006 - 19:04

    Eva:

    Hej kim, wat een avontuurtjes :D het klinkt allemaal erg leuk! nog veel plezier en succes daar. Xx Eva

  • 09 November 2006 - 10:28

    Cindy:

    hey Kim,
    wat een tof weekend heb je gehad. Ik ben benieuwd naar de foto's van de dieren. Dat met de bedden hadden ze wel beter moeten regelen of jij had een van de anderen gewoon uit bed moeten jagen zodat jij erin kon liggen:P.
    Nog veel plezier en succes in Ghana.

    Liefs Cindy

  • 10 November 2006 - 14:29

    Nicole:

    Hey Kim,
    leuk je verhalen te lezen. Ik zie sommige dingen echt al helemaal voor me, erg leuk!
    Succes nog verder,
    groetjes Nicole (klas;) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 52205

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: