Vervolg leven in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Vervolg leven in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Vervolg leven in Tamale

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Februari 2007 | Ghana, Tamale

Ja... carnaval, heb ik dit jaar moeten missen :(. Hopelijk heeft iedereen een leuke tijd gehad (en niet te veel hoofdpijn/kater) Hoe was de zoepkoel Suus, weer een beetje beter ondertussen? Volgend jaar weer een armbandje voor mij bewaren he!! Maar 6 maart hebben wij hier onafhankelijkheidsdag, Ghana bestaat 50 jaar, dus dat wordt groot feest!!!

Nu nog ff een stukje over Tamale, heb vorige keer al een hoop getypt, dit keer gaat het over de dieren in Tamale, en die zijn er een hoop.


Een groot verschil met Nederland is dat dieren hier allemaal los lopen. Ik heb dat denk ik wel al eerder verteld, geiten, koeien, kippen alles loopt over straat. En als het warm is buiten, dan slapen ze 's nachts midden op straat (wat dus weer erg uitkijken is met fietsen aangezien ze hier geen straatlantaarns hebben behalve in de stad zelf). Je ziet ook regelmatig mensen met stenen naar de dieren gooien omdat ze weer eens te dicht bij het eten komen. Of de hond van ons huis die je 's ochtends achterna rent als jij naar je werk gaat. En tot mijn spijt is het enige dat werkt hem een mep verkopen voordat hij omdraait en thuis blijft... Gelukkig komt het niet vaak voor dat hij mee rent, vaak is hij al weg als ik vertrek.

Wat me ook opvalt aan de dieren is dat ze zich volgens mij continu aan het voortplanten zijn. Zo lopen er sinds een paar dagen weer een kip rond met een stuk of 8 kuikens, en dit is al ongeveer de 4de keer dat ik in mijn huis een kip met kuikens zie lopen, en aangezien ik hier pas 6 maanden ben, gaat het toch redelijk vlug na elkaar. En sinds ik hier in Tamale ben zie ik ook al zwangere geiten lopen, en jonge geitjes alsof ze hier ook het hele jaar door zwanger zijn. Maar het is hier volgens mij ook wel nodig, want ik zie de kuikens ook met de dag verminderen. De eerste keer zie ik de kip met 8 kuikens, de dag erna 7, 5 en het worden er steeds minder... In mijn huis loopt er nu 1 kuiken rond dat volwassen aan het worden is (van al die maanden), de rest is waarschijnlijk overleden.

Dat de dieren vrij rondlopen heeft nog een ander effect wat soms iets minder prettig is (voor mij als toeschouwer, maar voor de geiten is het nog iets erger). Ik denk dat ik het ongeveer 2 maanden geleden voor het eerst gezien heb. Als een eigenaar zijn geit wil hebben, en wil opeten, dan moet hij eerst de hele stad door om op zoek te gaan naar zijn geit (geiten zijn gemerkt). Als hij die geit dan gevonden heeft, dan bindt hij de vier poten van de geit bij elkaar vast en vervoert de geit naar zijn huis. Dit doet hij op verschillende manieren, achterop de fiets, met de taxi, voor in het mandje van de fiets, of op zijn schoot als hij met de brommer is. Zo'n geit is natuurlijk hartstikke bang en krijst dan ook zijn longen uit zijn lijf. De eerste keer dat ik het hoorde leek het net of het een kind was, maar toen ik nog eens omkeek zag ik toch echt een geit op schoot bij iemand op de brommer. Was wel ff raar opkijken de eerste keer, maar zie het ondertussen toch regelmatig.

En natuurlijk de hanengevechten, die zie je hier ook genoeg. Bijna iedere dag zie ik wel twee hanen boven op elkaar de veren uit het lijf te plukken!!

Dit weekend ga ik hoogstwaarschijnlijk Jelske in Bolgatanga opzoeken. Dat is een stadje een uur of 3 met de trotro naar het noorden (en daar is het nog warmen). De harmattan is zo goed als afgelopen, dus het begint behoorlijk warm te worden. Tot nu toe vind ik het nog wel te doen, 's avonds koelt het nog wat af (maar de Ghanezen doen niks anders dan klagen, net zoals over de harmattan, lijken wel Nederlanders, het weer is nooit goed). Maar dat afkoelen 's avonds stopt ook binnenkort, dus dan wordt het denk ik afzien 's nachts. Maar Richard zei dat we binnenkort weer stroom hebben, lang leve de ventilator dan!!

Verder gaat mijn leven in Tamale nog zijn gangetje, 5 dagen in de week werken, en het weekend lekker relaxen. 's Avonds af en toe naar Titi's, of een film kijken bij Samed (vriend van Richard), of lekker thuis zitten kletsen met de meiden, ook erg gezellig.
Over het keukentje heb ik niks meer gehoord, maar ik denk dat ze het geld ondertussen hebben en de materialen aan het kopen zijn om weer verder te metselen. Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten!!

xx Kim

  • 22 Februari 2007 - 21:04

    Anja:

    Ha Kim,daar ben ik weer.Leuk is dat elke keer iets uit het dagelijks leven te lezen in Tamale. Vroeger liepen de honden ook los.Weet jij dat nog?
    Hier gaat alles zeer langzaam na zo"n carnaval.Het is goed dat het weekend zo begint,
    En nu gaan Vasten!!!(???)
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.Ik vind ze elke keer leuk om te lezen en geeft een goed hoe jij daar met de Ghanezen leeft!
    Zo doorgaan!!!
    Tot de volgende keer!!



  • 22 Februari 2007 - 21:50

    Suus:

    Hee Kim!!

    De Zoepkoel was tof hoor!! Volgend jaar krijg je weer een bandje ja :) Carnaval was ook leuk, heb alleen niet zoveel dagen kunnen vieren als ik wilde. Ben nu gelukkig wel weer beter ja. Alleen nog wat verkouden en een vervelend kuchje ;)

    Xx Suus

  • 26 Februari 2007 - 20:38

    Han D.:

    Ha die Kim, het is al weer een tijdje geleden dat ik op je site heb gekeken maar ik ben weer helemaal bij. Ook de foto's heb ik gezien, wat hebben jullie een geweldige tijd gehad (maar dat had ik van mama al gehoord). Geniet nog van het laatste helft en ik duik nog wel eens keertje in je site. Weet zeker dat dit een voor jou onvergetelijke periode is.Hou je haaks en groetjes uit Venlo, Han.

  • 26 Februari 2007 - 21:10

    Diny:

    Dag Kim. Leerzaam om te lezen, over de bevolking en het dagelijkse leven in je huidige verblijfplaats en gastgezin. De afgelopen 2 weken ben ik druk bezig geweest met het verhuizen van mijn moeder(85 jaar) naar een verzorgingshuis. Weer een nieuwe fase! Het leven van de oudere zal in Ghana op een andere wijze verlopen, denk ik?? Kim, ik blijf je ervaringen volgen.Succes en tot de volgende keer.
    Lieve groeten, Diny.

  • 27 Februari 2007 - 05:44

    Bas:

    Die kuikens die je niet meer ziet die heb je waarschijnlijk zelf opgegeten :)

    Ik ben net terug uit China en heb kippekop, vissekop, slakken en gefrituurde kippepoten gegeten. En dat zijn nog dingen die je bewust eet...

  • 27 Februari 2007 - 13:35

    Rian:

    Kim!
    lang niet meer gesproken, ik heb een erg fijne carnaval gehad maar jij zult vast ook wel heel hard feesten binnenkort dan met het 50 jarig bestaan:P houd je je turnoefeningen wel goed bij? ik hoop het voor je en dan kun je misschien wel instromen in niveau 4 of zo;) nou ja, ik spreek je nog wel, groetjes Rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 52176

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: