Terug naar Ghana - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Terug naar Ghana - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Terug naar Ghana

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 December 2009 | Nederland, Venlo

Het is nu 2,5 jaar geleden dat ik terug kwam uit Ghana. De meesten van jullie hebben mijn verhalen toen gevolgd, maar voor de nieuwe lezers onder ons, september 2006 ben ik voor een klein jaar naar Tamale in Ghana verhuisd om daar stage te lopen op een schooltje voor straatkinderen. Ik heb hier gewoond in een gastgezin wat na verloop van tijd mijn 'familie' werd, heb samengewerkt met een leuk team collega's en heb naast mijn werk ook contact gehad met verschillende ghanezen waarvan er een paar ook goede vrienden zijn geworden.

In juli 2007 ben ik na een rondreis door Ghana terug gekomen in Nederland. Wanneer je vertrekt naar zo'n ander land wordt je aan alle kanten voorbereid voor de cultuurschok die je te wachten staat. Maar wanneer je weer terug in Nederland komt ben je helemaal niet voorbereid op de cultuurschok die je hier weer krijgt. Van de enorme gastvrijheid uit Afrika, de rondlopende kippen, geiten en andere dieren, naar het leventje in Nederland wat toch een stuk stiller is op straat. Maar aan de andere kant was het ook weer meteen heel vertrouwd en lijkt de afrikareis één grote droom geweest.

De thuiskomt was erg leuk, je ouders weer zien, broers, zussen, familie, vrienden en vriendinnen. Iedereen die je al die maanden hebt moeten missen. Maar daar kwam nu voor terug dat ik mijn vrienden en familie in Ghana moest missen. En alles wat daar gebeurt. Deborah die aan een kappersopleiding is begonnen, Emmanuela die is gedoopt, Bashiru die een zoon heeft gekregen en andere vrienden die zijn gaan werken, op zichzelf gaan wonen soms ook in een compleet andere stad.

Mijn eigen leven hier is ook een hoop veranderd, ben op kamers gaan wonen in Nijmegen, heb mijn SPH afgerond, daarna nog een jaar gestudeerd met daarnaast gewerkt. Maar voor ik, nu ik klaar ben met studeren, vast werk ga zoeken vond ik dat het tijd werd om nog eens terug te gaan naar Ghana om iedereen daar weer op te zoeken. Ik ben Afrika altijd blijven missen, de cultuur en de mensen zijn me altijd bij gebleven. Maar dit keer ligt de interesse niet alleen bij Ghana, maar ook bij de andere landen eromheen. Hoe zou de rest van Afrika zijn?

Tegelijkertijd met mij heeft Jelske (ook SPH in Nijmegen) stage gelopen in Bolgatanga dat een klein stadje niet van van Tamale is. Ook zij heeft altijd terug gewild naar Ghana en door hier samen over te praten heeft onze reis langzamerhand steeds meer vorm gekregen.
Komende zondag vertrek ik naar Ghana waar Jelske op me staat te wachten. Zij was samen met haar moeder 2 weken eerder vertrokken, om met z'n 2en haar gastgezin en vrienden te ontmoeten. Vanaf 3 januari zullen Jelske en ik met z'n 2en via het oosten van Ghana, waar een van mijn vrienden woont, naar Tamale reizen. Daar zullen we een week of 2/3 blijven om daarna door te trekken richting de andere landen in West-Afrika. Ergens in april zullen we weer terug komen in Ghana om nog wat tijd door te brengen bij onze gastgezinnen en vrienden waarna we half mei weer voet zullen zetten op Nederlandse grond.

Het zal een spannende en interessante reis worden, waarvan we nog niet precies weten hoe die gaat lopen. Maar het zal ook een onvergetelijke tocht worden waar we al lang van dromen. Ik heb er zin in! :D


  • 01 Januari 2010 - 12:07

    Suus:

    Hee Kim!

    Klinkt allemaal heel spannend zeg! Ik wens je heel veel plezier toe, geniet ervan :) Maar als je terug bent moeten we wel echt weer eens afspreken he :p
    Ik kijk uit naar je eerste verslag vanuit Ghana.

    Xx Suus

  • 01 Januari 2010 - 12:22

    Helga:

    Hi Kim

    Heel veel plezier!! Doe in Tamale Bash, Marij, Fred, Marieke en alle anderen de groeten van me! Ik ga uiteraard je verhalen volgen!

    liefs Helga

  • 01 Januari 2010 - 12:42

    Lisette:

    Zo, dat klinkt gaaf zeg! Geniet en maak er een onvergetelijke reis van! Heel veel plezier!

    Hoor graag van je. Inspireer me ;)

    Liefs! x

    Lisette.
    Roel, Mirian en Lia

  • 01 Januari 2010 - 19:47

    Jelske:

    That's right meid!!!
    can't wait to see you ;)

    tot zondag
    -xxx-

  • 03 Januari 2010 - 14:37

    Betsie Van Leeuwen:

    Veel foto's gezien van Ghana, maar nu ik zelf met eigen ogen mocht ervaren wat er nu zo bijzonder is aan dit land en vooral the way of living, de mensen, het familiegevoel... Nu begrijp ik jullie liefde voor Afrika! Heel indrukwekkend! En wat komt er nu weer op jullie pad? Ik wacht met spanning op jullie verhalen. Geniet ervan!!!

  • 05 Januari 2010 - 11:05

    Else:

    Ik wens je allemaal goeds tijdens je reis en geniet ervan!!
    Wie weet moet je na deze reis 'settelen' ;) haha

    Ik zal je iig weer volgen met je spannende verhalen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 52187

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: