De reis is begonnen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Kim Dungen - WaarBenJij.nu De reis is begonnen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

De reis is begonnen

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Februari 2010 | Burkina Faso, Ouagadougou

Onze reis is begonnen. Na het een paar dagen uitgesteld te hebben vanwege de finale van de afrikacup (de halve finale hadden ze gewonnen, de finale helaas niet door een tegenpunt 5 minuten voor de eindtijd :(), geen groot feest maar een begravenis stemming (Gelukkig hebben ze een herkansing bij de WK), ben ik maandagochtend naar Bolgatanga vertrokken.
De week ervoor was nog erg leuk, was woensdag weer naar youth alive geweest, dit keer veel bekende kinderen gezien die mij ook nog allemaal kenden. Riepen meteen madam Kim, madam Kim toen ze mij zagen, erg leuk. Heb de nieuwe baas ook mijn projecten gegeven, die waren door de reorganisatie kwijt geraakt. Hij was er zo blij mee dat hij me meteen vroeg of ik weer een tijdje bij hun wilde komen werken, dus wanneer ik terug ben van mijn reis dan ga ik daar maar weer eens langs :).
De rest van de week nog wat vrienden gezien, voetbal gekeken, zaterdag een dagje met Jelske, fufu gemaakt in ons gezin, echt heerlijk.
En maandag dus het afscheid van het gezin, was niet leuk, heb hier toch weer een heel gezellige tijd gehad, maar dit keer zal het geen 3 jaar maar 3 maanden duren voor ik ze weer zie.Dus dat scheelt!
In Bolgatanga waren Jelske en Tawfic al, daar heb ik nog de gastmoeder en mercy even gezien, die ken ik nog van 3 jaar geleden.
En dinsdagochtend was het dan zover, op weg naar Burkina Faso!! De grens over ging dit keer vrij makkelijk (heb voor de verandering niemand hoeven om te kopen), en aan de andere kant sprak de douanebeambte gelukkig ook nog een paar woorden engels, werden we tenminste niet meteen in het diepe gegooid. (Zoals een aantal van jullie wel weten heb ik geen heel sterke talenknobbel, en frans spreken is dus niet mijn favoriete bezigheid ;)).
Aan de andere kant de taxi naar Pô, onze eerste bestemming in het nieuwe land.
Half in het Frans en nog half in het Engels komen we bij een guesthouse aan en regelen we een kamer, heel erg blij dat ze hier nog een woord engels spreken, het is een behoorlijke omschakeling. Ons woordenboek dus altijd bij de hand redden we ons toch aardig. Diezelfde dag al meteen een tour geregeld voor de dag erop, we blijven hier niet stil zitten hoor :).
De volgende dag met 2 jongens op de motor naar eerst een piek, een bergje in het midden van de savanne, prachtig uitzicht. Daarna door naar een traditioneel dorpje met allerlei schilderingen, erg mooi. Gisteren zijn we in Ouagadougou aangekomen, de hoofdstad van Burkina Faso.
Heel anders dan Accra, veel geordender, veel minder getoeter, er zijn hier gewoon betaald parkeren plekken in de stad voor de brommers (hier rijdt iedereen op brommers/motors zoals wij fietsen gebruiken), en ze stoppen hier gewoonweg voor het rode licht...
Het frans begint al een beetje te wennen, ze redden ons redelijk, maar gelukkig is er ook af en toe iemand die een woordje engels kent :).
Dit weekend gaan we naar het noordoosten, een dorpje bezoeken en een kamelentocht maken, als we terug komen is ons visum voor burkina als het goed is klaar, dan ons visum voor mali halen en dan kunnen we die kant op vertrekken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Owja, mijn nieuwe nummer is: 0022675896903
en er zijn weer nieuwe foto's onderweg!!
Owja, voor wie wil, kunnen jullie ook alijd even een kijkje nemen op de site van jelske, daar staan ook foto's op.

  • 06 Februari 2010 - 18:53

    Betsie Van Leeuwen:

    Mooie foto's Kim!
    Zoals jij Burkina Faso beschrijft lijkt het minder hectisch dan Ghana. En de taal zal wel meevallen, er is altijd nog gebarentaal en daar komen jullie een heel eind mee!
    Bon voyage!

  • 08 Februari 2010 - 11:24

    Helga:

    Hi Kim

    Klinkt weer goed allemaal! Wat leuk dat er nog bekende kids waren bij Youth Alive. En goh, wat verrassend dat ze je projecten kwijt waren, het was daar nog wel zo gestructureerd :-) (not!)

    Lastig he, Frans spreken. Ik vond het Engels in Ghana ook een stuk makkelijker dan het Frans in Mali. Maar je redt je wel hoor!

    Hier alles goed. Koen is weer helemaal opgeknapt gelukkig. Het is een prachtig ventje! En al weer 10 weken oud, gaat echt snel!

    Heel veel plezier nog!

    liefs Helga

  • 09 Februari 2010 - 16:56

    Kim:

    Er staan nu ook de foto's van Burkina Faso op mijn site!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Het jaar dat ik stage heb gelopen is ontzettend goed bevallen en ik sta te popelen om weer terug te gaan. Half november tot half december ga ik eerst mijn zusje opzoeken in Peru en begin januari vertrek ik eindelijk weer terug naar Ghana om daar rond te trekken door West-Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 52195

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 06 Mei 2014

Vrijwilligerswerk Nicaragua

28 April 2013 - 19 Mei 2013

Terug naar Ghana

16 Februari 2012 - 09 Maart 2012

Vakantie in Vietnam

03 Januari 2010 - 13 Mei 2010

West-Afrika, terug naar Ghana

18 November 2009 - 16 December 2009

Peru: Myrthe opzoeken

03 September 2006 - 15 Juli 2007

Jaarstage in Ghana: mijn eerste reis

Landen bezocht: