Burkina Faso weer uit, Mali in - Reisverslag uit Mopti, Mali van Kim Dungen - WaarBenJij.nu Burkina Faso weer uit, Mali in - Reisverslag uit Mopti, Mali van Kim Dungen - WaarBenJij.nu

Burkina Faso weer uit, Mali in

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Februari 2010 | Mali, Mopti

De tijd vliegt, alweer bijna 2 weken verder. Ik zal maar weer bij het begin beginnen.
Die zaterdag zijn we eerst naar Bani gereisd, daar heb je heel veel oude moskeeen die we bezocht hebben. Deze lagen op een heuveltje waarvan we echt prachtig uitzicht hadden over het dorpje. Zondag zijn we doorgereisd naar gorom-gorom, nog een heel gedoe. Eerst langs de weg wachten tot er een bus langs komt, die stopt in Dori, daar weer wachten tot de trotro (hier bushtaxi genoemd) vol zit, en dan naar onze eindbestemming. In Dori hadden we al een gids gevonden, en die bracht ons naar een hotel en van daaruit naar de drommedarissen. Daar hebben we een prachtige tocht gehad door de savannah/woestijn, wel een beetje hobbelig wat blauwe billen als gevolg heeft, maar zeer de moeite waard. (de foto's zijn te bewonderen op www.kimopreis.myphotoalbum.com).
Maandag weer een lange weg terug, ons visum kunnen ophalen en dan maar even rusten!
Dinsdag gingen we ons visum voor Mali regelen, dat was lekker vlot in een halve dag klaar. Tussendoor even naar de markt geweest, maar dat is hier echt een ramp, je hebt meteen een horde verkopers om je heen, en aangezien wij nog amper frans spreken is het helemaal erg. Ook al zeg je dat je geen frans spreekt ze blijven tegen je praten en drommen met z'n allen om je heen. Dus ons daar maar weer gauw uitgewrongen.
Ons Frans gaat wel al vooruit moet ik zeggen, kunnen ons hier redelijk redden, onze taakverdeling is ook heel mooi. Ik ben degene die het frans het snelst begrijp en Jelske is het makkelijkst in terug praten in het frans, dus samen komen we er helemaal uit ;).

Woensdag gingen we op weg naar Ouahigouya (ja deze namen zijn echt, ik verzin ze niet zelf). Daar hebben we donderdag een mooie fietstocht gemaakt naar een dorpje in de buurt. Daar was een begraafplaats van alle koningen van die regio, maar was een beetje een tegevaller, aangezien ze geen geld hebben om alle graven bij te houden, lager er nog maar een stuk of 5 mooie grafstenen en op de plekken van de anderen lag gewoon een grote kei. Maar de fietstocht zelf was ook erg mooi.

En vrijdag was het weer zover, het volgende land in, Mali dit keer. De trotro's hier zijn erg, je hebt achterin geen stoelen, maar gewoon 2 bankjes aan de zijkanten en iedereen wordt daarin gepropt. Het eerste deel hadden we geluk dat we voorin konden zitten, maar na het overstappen zaten we heerlijk achterin gepropt... Met 23 achterin een klein bestelbusje! Gelukkig was het maar een kort ritje, hoort bij afrika zullen we maar zeggen :).

We dachten trouwens dat Burkina Faso duur was, maar in Mali doen ze er nog een beetje bovenop, waarvoor je in Ghana een prive kamer met badkamer hebt, mag je hier net op het dak slapen... Maar met wat afdingen hier en daar, wij zijn maar studenten, een gezellig praatje maken dan komt de prijs alweer een stukje omlaag.

Verder zijn de mensen hier ook erg vriendelijk, al hanger er regelmatig verkopers, gidsen of potentiele trouwkandidaten om je heen, alle jongens houden hier van je en willen met je mee naar nederland... Zeggen dat je bezet bent schiet niet op, want ja, je vriend is niet hier dus dat maakt niks uit. Maar dat zijn we wel gewend van Ghana dus daar komen we wel vanaf, en zeggen dat je geen frans spreekt wil hier ook nog wel eens helpen aangezien er niet veel hier engels spreken ;).

Maar we zitten niet stil in Mali, zijn zaterdag meteen vertrokken voor een 4daagse trektocht door de dogon country. De eerste dag nog rustig op een paardenkar, al hobbelt dat wel behoorlijk, en de andere 3 dagen gewandeld. 's Ochtends 2 uur en eind van de middag nog 2 uur, overdag kun je hier echt niet lopen door de hitte, dat is niet te doen. Dus overdag is het lekker relaxen in een van de dorpjes. De dorpjes en de omgeving hier zijn echt prachtig. De dogon country ligt in de savannah naast een klifrots, een rots die een paar honderd km lang is en onder aan die rots en er bovenop liggen dus de dorpjes. De 3e dag zijn we daar naarboven gegaan en heb je dus prachtig uitzicht, je kunt heel ver kijken en al die kleine dorpjes en boompjes, erg mooi! De foto's geven er een kleine indruk van, maar in het echt is het nog zoveel mooier.

Dinsdag kwamen we weer met de kamelenkar terug in Bankass en woensdag zijn we naar Mopti vertrokken. Een erg mooie oude stad, stinkt hier ook heel erg, het vuilnis ligt overal op straat, maar als je daar overheen kijkt heeft het stadje echt wel wat moois. Woesndag hebben we een rondje gelopen door het oude stadsgedeelte, en daarna de motortaxi terug. Vandaag hebben we de markt hier bekeken, is toch wel een stukje rustiger dan in Ouagadougou, en ook leuk om even rond te wandelen dan. Vanmiddag hebben we hier een prachtig boottochtje op de niger river gemaakt, heel erg mooi en lekker relaxen op het water. Al schrokken we wel toen we zagen dat de mensen dit water drinken, aangezien we overal mensen erin zien plassen, kleren wassen, het afval wordt erin gedropt :s. Aan de ene kant zie je mensen lopen in dure pakken met dure telefoons die in dure auto's rijden, en aan de andere kant lopen hier overal straatkinderen met een emmertje om hun nek waar mensen de resten van hun eten in doneren...
Afrika blijft een continent vol tegenstrijdigheden!

Morgen reizen we verder naar Djenne, voor de beroemdste moskee ter wereld, daarna naar Segou en Bamako, en dan vertrekken we alweer naar Senegal! Oftewel we vervelen ons nog niet hier, zolang de mensen vriendelijk blijfen, de natuur prachtig en de zon ja die blijft hier ook nog wel even schijnen ;). Ik zal wel wat zonnestralen jullie kant op sturen, want zoals ik het begrijp wil de zon nog niet echt doorbreken daar...
Nu brei ik er maar weer een eind aan, mijn verhalen worden altijd langer dan gepland, maar hopelijk blijven ze leuk om te lezen!

Ik hou jullie op de hoogte. Liefs

• 18 Februari 2010 - 19:55

Jessica:

hahaha trouwkandidaten dat zei je leuk. Fijn dat je t zo leuk hebt en veel plezier morgen!

• 18 Februari 2010 - 22:43

Koen:

Begrijp ik het nou goed dat je niet naar Timboektoe gaat? Wat zonde! ;)
    Mooie foto's trouwens!

• 18 Februari 2010 - 23:07

Toos:

Nou meiden, het gaat wel goed met jullie daar zo te horen(lezen). Geniet er maar goed van. Hopelijk is het tegen de tijd dat jullie terugkomen hier ook wat warmer.

• 01 Maart 2010 - 09:54

Lisette:

Il amuse très pour lire et voir (les photographies) ! Amusez-vous!

Ofzoiets.. :p Jullie vermaken je wel. ;)